Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
This study aimed at discovering the effect of developed unit from the geograghy textbook, based on economic values on developing consumer awareness among basic eighth grade students in Jordan.The sample of the study consisted of (66) students who were purposely selected from the Judge Eyas Basic School for Boys in the Directorate of Education in Sahab District, and were randomly divided into an experimental group of (33) students and a control group consisting of (33) students. The third unit, "Natural Resources" of the 8th grade geography textbook were developed in light of economic values system, and the consumer awareness scale were built, the results showed that there was an effect of the developed unit from the geograghy textbook based on economic values on developing the consumer awareness in Jordan. The study recommended the adoption of the developed unit in the textbook of geography to teach students at the eighth grade.
ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر تدريس وحدة مطورة من كتاب الجغرافيا قائمة على القيم الاقتصادية في تنمية الوعي الاستهلاكي لدى الطلاب الصف الثامن الأساسي في الأردن, وتكونت عينة الدراسة من (66) طالبًا جرى اختيارهم قصديًا من مدرسة القاضي إياس الأساسية للبنين التابعة لمديرية التربية والتعليم في لواء سحاب, وجرى تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعة تجريبية مكونة من (33) طالبًا, ومجموعة ضابطة تكونت من (33) طالبًا, وطورت الوحدة الثالثة الموارد الطبيعية من كتاب الجغرافيا للصف الثامن, و تم بناء مقياس الوعي الاستهلاكي, أظهرت النتائج وجود أثر للوحدة المطورة من كتاب الجغرافيا للصف الثامن الأساسي في ضوء منظومة القيم الاقتصادية في تنمية الوعي الاستهلاكي لدى الطلاب في الأردن, وأوصت الدراسة باعتماد الوحدة المطورة في كتاب الجغرافيا لتدريس طلبة الصف الثامن الأساسي.
Recommended Citation
Al murshid, Ali khalaf Sweilem and Talafha, Hamed A.
(2022)
"The Effect of Teaching an Advanced Unit from the Geograghy Textbook Based on Economic Values on Developing Consumer Awareness among Basic Eighth Grade Students in Jordan أثر تدريس وحدة مطورة من كتاب الجغرافيا قائمة على القيم الاقتصادية في تنمية الوعي الاستهلاكي لدى طلاب الصف الثامن الأساسي في الأردن,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 7:
Iss.
4, Article 3.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol7/iss4/3