•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

This study aims at investigating the effect of using educational videos synchronized with actual evaluation on the achievement of eighth grade female students in science subject and the level of their reflective thinking. The study sample consisted of (120) student of the eighth grader female students in the bent Odai School for girls at the Al-Jam'a Directorate of Education in Amman, were chosen purposely. The students were divided into three groups, randomly chosen, the first experimental studied science by using educational videos synchronized with actual evaluation, the second experimental group studied science by using educational videos, and the control group studied science by using the traditional method, during the first semester of the scholastic year 2016/2017. The study has used a quasi-experimental research design as research methodology.

To achieve the objectives of the study, an achievement test in science and reflective thinking scale were applied. For the purpose of statistical analysis in answering the study questions, the arithmetic mean and standard deviation were used, and (ANCOVA) was used also to determine the direction of differences. However, the validity and reliability tests were conducted for the study tools.

The results showed a statistically significant difference between the mean differences for the performance of students of the experimental groups and the arithmetic average of the performance of the control group in the achievement in science for the benefit of students of the experimental tested groups. The results of the study also revealed that there was a statistically significant difference between the mean differences for the performance of students of the experimental groups and the arithmetic average of the performance of the control group in the level of reflective thinking of those female students for the benefit of students of the experimental tested groups.

In light of the results of the study, the researchers have recommended the following: activating the use of educational videos synchronized with actual evaluation in teaching science because of its large and clear impact in raising the achievement of the students towards learning science, and encouraging science teachers to employ educational videos applications in their classrooms due to their positive roles in enhancing students’ reflective thinking skills.

ملخص:

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر استخدام الفيديو التعليمي المتزامن مع التقويم الحقيقي في تحصيل طالبات الصف الثامن الأساسي بمادة العلوم العامة ومستوى التفكير التأملي لديهن. واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي؛ إذ تم إختيار (120) طالبةً قصدياً من طالبات الصف الثامن الأساسي في مدرسة بنت عدي الثانوية للبنات التابعة لمديرية لواء الجامعة في عمان؛ وذلك خلال الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2016/2017. وقد تم توزيع العينة عشوائياً على ثلاث مجموعات, فقد درست المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة الاعتيادية وعدد أفرادها (40) طالبةً؛ والمجموعة التجريبية الأولى, درست باستخدام الفيديو التعليمي المتزامن مع التقويم الحقيقي وعدد أفرادها (40) طالبةً؛ والمجموعة التجريبية الثانية, درست باستخدام الفيديو التعليمي وعدد أفرادها (40) طالبةً.

ولتحقيق أهداف الدراسة, تم تطبيق الاختبار التحصيلي, واستخدام مقياس التفكير التأملي؛ وقد تم استخراج دلالات الصدق والثبات لهما. وكذلك تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين المصاحب واختبار(ت) للعينات. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح طالبات المجموعتين التجريبيتين. كما وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً في تنمية التفكير التأملي ولصالح المجموعة التجريبية الأولى التي درست باستخدام الفيديو التعليمي المتزامن مع التقويم الحقيقي. وقد خلصت الدراسة إلى أهمية استخدام الفيديو التعليمي المتزامن مع التقويم الحقيقي في تدريس مادة العلوم العامة لما له من أثر واضح وإيجابي في التحصيل الدراسي لدى الطلبة وفي تحسين مهارات التفكير التأملي لديهم.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.