•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

This study aimed to find out the reality of the role of educational media in the Jordanian Ministry of Education to confront intellectual and cultural challenges and obstacles facing it. The study population consisted of all principals of governmental secondary schools in Jordan, and they numbered (1227) male and female principals, and the study sample reached (127) male and female principals. They were chosen by the stratified random method, and the descriptive, methodology was used. To collect study data, a questionnaire was developed, consisting of (27) items, distributed in two areas, namely: the reality of the role of educational media in facing intellectual and cultural challenges in Jordanian public high schools, and the obstacles that limit the effectiveness of educational media to confront intellectual and cultural challenges. The degree of the reality of the role of educational media to face intellectual and cultural challenges in governmental secondary schools in Jordan in general was medium. The results also indicated that there were no statistically significant differences due to the effect of two variables: gender and educational qualification, while there were statistically significant differences attributed to the variable of experience, and in favor of the long experience category (10 years or more).

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى تعّرف واقع دور الإعلام التربوي في وزارة التربية والتعليم الأردنية لمواجهة التحديات الفكرية والثقافية والمعيقات التي تواجهه. تكوّن مجتمع الدراسة من جميع مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن, وعددهم (1227) مديرا ومديرة, وبلغت عينة الدراسة (127) مديرا ومديرة. تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية, وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي. ولجمع بيانات الدراسة تمّ تطوير استبانة, تكونت من (27) فقرة, موزعة على مجالين, وهما: واقع دور الإعلام التربوي في مواجهة التحديات الفكرية والثقافية في المدارس الثانوية الحكومية الأردنية, والمعيقات التي تحد من فاعلية الإعلام التربوي لمواجهة التحديات الفكرية والثقافية. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة واقع دور الإعلام التربوي لمواجهة التحديات الفكرية والثقافية في المدارس الثانوية الحكومية في الأردن على نحو عام كانت متوسطة. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر متغيري: الجنس والمؤهل العلمي, في حين وجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة, ولصالح فئة الخبرة الطويلة (10سنوات فأكثر).

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.