•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The study aimed to identify obstacles of employing information technology in schools of the Northwestern Badia Directorate from the teachers point of view. And find the differences between the mean for the study sample according to the variables of gender, specialization and years of experience.

To achieve the objectives of the study, a tool (questionnaire) was developed, consisting of (23) items distributed in three axes: (Obstacles related to the organizational and administrative aspect, Obstacles related to the material aspect, Obstacles related to the teacher). The study population consisted of (3000) male and female teachers in the northwestern Badia schools, and a simple random sample of (120) male and female teachers was chosen.

The study concluded that the obstacles of employing information technology in the schools of the Northwestern Badia Directorate came with a degree of medium on all axes. The results showed that there were no statistically significant differences on all axes, and that there were no statistically significant differences attributed to the gender, specialization and experience variable. The study recommends activating the information and technology system in all schools, and providing the infrastructure to equip modern technological laboratories.

ملخص:

هدفت الدراسة التعرف الى معيقات توظيف تكنولوجيا المعلومات في المدارس الثانوية بمديرية البادية الشمالية الغربية من وجهة نظر المعلمين, وإيجاد الفروق بين المتوسطات الحسابية لعينة الدراسة باختلاف متغيرات الجنس والتخصص وسنوات الخبرة.

ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداة (استبانه) تكونت من (23) فقرة موزعة على ثلاثة محاور: (معيقات متعلقة بالجانب التنظيمي والإداري, معيقات متعلقة بالجانب المادي, معيقات متعلقة بالمعلم). وتكون مجتمع الدراسة من (3000) معلم ومعلمة في مدارس البادية الشمالية الغربية، وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة تكونت من (120) معلماً ومعلمة. وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي.

توصلت الدراسة الى أن معيقات توظيف تكنولوجيا المعلومات في مدارس مديرية البادية الشمالية الغربية جاءت بدرجة (متوسطة) على جميع المحاور. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائيا على المحاور كافة, وعدم وجود فروق دالة احصائيا تعزى لمتغير الجنس والتخصص والخبرة. وتوصي الدراسة بتفعيل نظام المعلومات والتكنولوجيا في جميع المدارس, وتوفير البنية التحتية لتجهيز مختبرات تكنولوجية حديثة.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.