Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study aimed at identifying the practice degree of scouting activities of upper basic education grades in the public schools in Jordan based on Radar methodology from the viewpoint of male scout leaders and female guides. The sample cosisted of (600) leaders.To achieve the goal of the study, a questionnaire developed consisting of (50) items in the four fields of: (leadership, politics and strategy, individuals, the partnership and resources), the validity and reliability of the questionnaire was assured.
The results of the study concluded that the practice degree of scouting activities of upper basic education grades in the public schools in Jordan based on Radar Methodology from the viewpoint of male scout leaders and female guides came moderate in general, Also the results showed that, there were significant differences due to the variable of scout qualification and variable of geographical location.
ملخص:
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة الأنشطة الكشفية لدى طلبة الصفوف الأساسية العليا في المدارس الحكومية في الأردن المستندة إلى منهجية رادار من وجهة نظر قادة الكشافة وقائدات المرشدات, وتكونت عينة الدراسة من (600) قائدٍ وقائدة, واستُخدم المنهج الوصفي المسحي. ولتحقيق هدف الدراسة تم تصميم استبانة تكونت من (50) فقرة موزعة على أربعة مجالات وهي: (القيادة, والسياسة والإستراتيجية, والأفراد, والشراكة والموارد), وتم التحقق من صدقها وثباتها.
وبينت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة الأنشطة الكشفية لدى طلبة الصفوف الأساسية العليا في المدارس الحكومية في الأردن المستندة إلى منهجية رادار من وجهة نظر قادة الكشافة وقائدات المرشدات على المجالات بشكل عام جاءت متوسطة, وكذلك أشارت النتائج إلى وجود فروق دات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير المؤهل الكشفي، ومتغير الموقع الجغرافي.
Recommended Citation
Al-Nattah, Yaser Abdulfattah Abdulmohdee and Al-Omari, Bassam Mustafa
(2023)
"The Practice Degree of Scouting Activities of Upper Basic Education Grades in the Public Schools in Jordan based on Radar Methodology from the Viewpoint of Male Scout leaders and female Guides درجة ممارسة الأنشطة الكشفية لدى طلبة الصفوف الأساسية العليا في المدارس الحكومية في الأردن المستندة إلى منهجية رادار من وجهة نظر قادة الكشافة وقائدات المرشدات,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
1, Article 2.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss1/2