•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

This study aimed to identify the degree of practicing of school principals at Irbid Governorate for strategic leadership from the teachers ’point of view, To achieve that purpose, a descriptive method was used, To collect data, a questionnaire on strategic leadership was developed, consisting of (23) items, The validity and reliability of the instruments have been verified through applying both instruments on a sample of (302) teachers chosen by using stratified random sample method.

The results of the study showed that the degree of practicing of school principals at Irbid Governorate for strategic leadership from teachers' point of view as a whole is a high, The results indicated that there were no statistically significant differences at level (α ≤0.05) between the average responses of the estimates of the individuals of the study sample in the degree of practicing of school principals at Irbid Governorate for strategic leadership to variables of sex, and educational qualification, While the significant differences appeared according to years of experience variable for favor to the less than ten years. The study recommended that the principal provide a suitable environment for teachers to work efficiently and psychologically, and encourages them to exercise their leadership roles.

ملخص:

هدفت هذه الدراسة تعرف درجة ممارسة مديري مدارس محافظة اربد للقيادة الاستراتيجية من وجهة نظر المعلمين, ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي, ولجمع البيانات تم تطوير إستبانة عن القيادة الاستراتيجية مكونة من (23) فقرة, وتم التحقق من صدقها وثباتها, وتطبيقها على عينة مكونة من (302) من المعلمين والمعلمات تم إختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها أن درجة ممارسة مديري مدارس محافظة اربد للقيادة الاستراتيجية من وجهة نظر المعلمين جاءت مرتفعة, وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري مدارس محافظة اربد للقيادة الاستراتيجية تعزى لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي, في حين ظهرت الفروق على متغير سنوات الخبرة ولصالح أصحاب الخبرة (10 سنوات فأكثر), وأوصت الدراسة أن يوفر مدير المدرسة الأجواء المناسبة للمعلمين للعمل بكفاءة وراحة نفسية, ويشجعهم على ممارسة أدوارهم القيادية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.