Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
This study aimed to explore the level of social intelligence among a sample of secondary school teachers of the first educational district in Zarqa. It tried also to explore the classroom discipline strategies adopted by those teachers. In addition it tried to study the relationship between social intelligence and classroom discipline strategies.The sample consisted of (350) secondary school teachers. To achieve the objectives of the study ( Tromso Social Intelligence-TSTS) was used, and a scale for measuring the classroom discipline strategies was developed.The results of the study showed that the level of social intelligence among teachers was high and authoritative style is the most commonly among teachers with a high level followed by permissive style and authoritarian style with a moderate level.
The results also showed positive correlation between the social intelligence and Authoritative style, and a negative correlation was found between the social intelligence and Permissive style and Authoritarian style as discipline strategies.
ملخص:
هدفت الدراسة الحالية للكشف عن مستوى الذكاء الاجتماعي لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية في مديرية تربية وتعليم الزرقاء الأولى, كما سعت أيضا للكشف عن استراتيجيات الضبط الصفي المستخدمة لديهم، فضلاً عن الكشف عن العلاقة بين مستوى الذكاء وعلاقته باستراتيجيات الانضباط الصفي إذ تكونت العينة من (350) معلماَ ومعلمة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس ترومسو للذكاء الاجتماعي (Tromsø Social Intelligence Scale-TSIS)، وتم إعداد مقياس استراتيجيات الضبط الصفي. وأظهرت النتائج أن مستوى الذكاء الاجتماعي لدى المعلمين جاء بدرجة مرتفعة على أبعاد الذكاء الاجتماعي (معالجة المعلومات الاجتماعية، المهارات الاجتماعية، الوعي الاجتماعي) وان النمط الديمقراطي هو الأكثر استخداما لدى المعلمين وجاء بدرجة مرتفعة يليه النمط التسلطي الذي جاء بدرجة متوسطة ومن ثم النمط المتساهل الذي جاء أيضا بدرجة متوسطة. كما أظهرت النتائج وجود علاقة إرتباطية ايجابية بين الذكاء الاجتماعي والنمط الديمقراطي، وعلاقة إرتباطية سالبة بين الذكاء الاجتماعي وكل من النمط التسلطي والنمط المتساهل كاستراتيجيات الانضباط الصفي.
Recommended Citation
Alramahi, Rawdah R. and Alsmadi, Abdalla A.
(2023)
"The Relationship Between Social Intelligence With Classroom Discipline Strategies Used among a Sample Of Secondary School Teachers العلاقة بين الذكاء الاجتماعي وبين استراتيجيات الانضباط الصفي المستخدمة لدى عينة من معلمي المرحلة الثانوية,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
1, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss1/6