•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The study aimed to revel to the degree of availability of teaching competences of the basic stage teachers at the capital Amman from the educational supervisors’ point of view. The researcher used the descriptive methodology. To achieve the purpose of the study, the researcher a questionnaire was prepared as a tool of the study . The population of this study consisted of all the eduacaional supervisors in Amman. The sample of the study consisted of (265) educational supervisors. The results of the study showed that the degree of availability of teaching competences of the basic stage teachers from the educational supervisors’ point of view was high degree in the the following damains (general competences and the major competences) and a middle degree for the following three domains which are (social competences, professional developmental competences, and the personal professional developmental competences). The results of the study, also, showed that there are statistically significant differences between the estimates of the study sample individuals, for the experience variable (up to 10 years) at the first and fifth domain (general competences and he personal professional developmental competences). In light of these results, the researcher proposed a number of recommendations which can promote the educational competences of basic stage teachers.

ملخص:

هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة توافر الكفايات التعليمية لدى معلمات المرحلة الأساسية الدنيا في العاصمة عمان من وجهة نظر المشرفات التربويات, وتم استخدام المنهج المسحي الوصفي, ولتحقيق هدف الدراسة صممت أداة الدراسة الإستبانة لتحقيق هدف الدراسة. تكون مجتمع الدراسة من جميع المشرفات التربويات للمرحلة الأساسية الدنيا في العاصمة عمان. كما تكونت عينة الدراسة من (265) مشرفة تربوية. وأظهرت أهم النتائج أن درجة توافر الكفايات التعليمية لدى معلمات المرحلة الابتدائية في العاصمة عمان من وجهة نظر المشرفات التربويات جاءت بدرجة مرتفعة على المجالين (كفايات عامة, وكفايات تخصصية) وبدرجة متوسطة على المجالات الثلاثة (كفايات اجتماعية وحضارية، وكفايات تنمية مهنية, وكفايات تنمية ذاتية مهنية). كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد عينة الدراسة لمتغير الخبرة في الإشراف للمجال الأول والمجال الخامس (كفايات عامة, كفايات تنمية ذاتية مهنية), وجاءت الفروق لصالح من خبرتهم أكثر من 10 سنوات. وفي ضوء ذلك أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات التي من شأنها تعزيز الكفايات التعليمية لدى معلمات المرحلة الأساسية الدنيا.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.