•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The purpose of the study was to identify the training needs of public schools principals in Al-Mafraq governorate in light of the wise governance requirements. The study sample consisted of (280) school principals. To achieve the study objectives, a questionnaire was used. The study found that the level of meeting the training needs of public school principals in Al-Mafraq governorate was moderate in light of the wise governance requirements. The study also showed statistically significant differences in the training needs level in light of the wise governance requirements due to gender, in favor of females; due to experience, in favor of 11 years and more; and due to district, in favor of Northwestern Badiah District and Northeastern Badia District. In light of the results some recommendations were provided.

ملخص:

هدفت الدراسة تعرف الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس الحكومية بمحافظة المفرق في ضوء متطلبات الحاكمية الرشيدة. تكونت عينة الدراسة من (280) مديراً ومديرة. ولتحقيق هدف الدراسة, استخدمت الدراسة المنهج الوصفي من خلال استخدام الاستبانة. أشارت النتائج أن درجة تلبية الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس الحكومية بمحافظة المفرق كانت متوسطة في ضوء متطلبات الحاكمية الرشيدة. وأشارت النتائج إلى وجود فروق في مستوى الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس في ضوء متطلبات الحاكمية الرشيدة تعزى لمتغير الجنس, لصالح الإناث; وتعزى لمتغير سنوات الخبرة, لصالح 11 سنة فأكثر; وتعزى لمتغير المديرية, لصالح لواء البادية الشمالية الغربية, ولواء البادية الشمالية الشرقية. وفي ضوء النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.