Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The purpose of the study was to identify the training needs of public schools principals in Al-Mafraq governorate in light of the wise governance requirements. The study sample consisted of (280) school principals. To achieve the study objectives, a questionnaire was used. The study found that the level of meeting the training needs of public school principals in Al-Mafraq governorate was moderate in light of the wise governance requirements. The study also showed statistically significant differences in the training needs level in light of the wise governance requirements due to gender, in favor of females; due to experience, in favor of 11 years and more; and due to district, in favor of Northwestern Badiah District and Northeastern Badia District. In light of the results some recommendations were provided.
ملخص:
هدفت الدراسة تعرف الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس الحكومية بمحافظة المفرق في ضوء متطلبات الحاكمية الرشيدة. تكونت عينة الدراسة من (280) مديراً ومديرة. ولتحقيق هدف الدراسة, استخدمت الدراسة المنهج الوصفي من خلال استخدام الاستبانة. أشارت النتائج أن درجة تلبية الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس الحكومية بمحافظة المفرق كانت متوسطة في ضوء متطلبات الحاكمية الرشيدة. وأشارت النتائج إلى وجود فروق في مستوى الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس في ضوء متطلبات الحاكمية الرشيدة تعزى لمتغير الجنس, لصالح الإناث; وتعزى لمتغير سنوات الخبرة, لصالح 11 سنة فأكثر; وتعزى لمتغير المديرية, لصالح لواء البادية الشمالية الغربية, ولواء البادية الشمالية الشرقية. وفي ضوء النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات.
Recommended Citation
Al kazaleha, Hanady Falah Madallh and Olimat, Saleh Nasser
(2023)
"The Training Needs for the Principals of Public schools in Mafraq Governorate in Light of the Requirements of Wise Governance الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس الحكومية بمحافظة المفرق في ضوء متطلبات الحاكمية الرشيدة,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
1, Article 8.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss1/8