Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The current study aimed to identify the most common personality type of undergraduate students at the University of Jordan and identifying the levels of Cyberbullying of undergraduate students, learn about the relationship between personality type and Cyberbullying, and know the differences between Cyberbullying that are according to gender.
The sample of study consisted of (396) students of undergraduate students enrolled in the second semester of the academic year 2019/2020 at the University of Jordan, selected randomly and to achieve the aim of the study Cyberbullying scale and Personality type (A, B) scale were used.
The results of the study showed that the most common personality pattern among the undergraduate students in the University of Jordan is pattern( B ), and the level of Cyberbullying were found to be average, and also showed that there were statistically significant differences in Cyberbullying according to gender (male/female), and the results showed an inverse correlation between personality type (A, B) and Cyberbullying, The researchers recommended the preparation of preventive programs for cyberbullying.
ملخص:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف إلى نمط الشخصية الأكثر شيوعاً لدى طلبة البكالوريوس في الجامعة الأردنية, فضلاً عن التعرف إلى مستوى التنمر الالكتروني لدى طلبة الجامعة في مرحلة البكالوريوس, وفحص العلاقة الارتباطية بين نمط الشخصية والتنمر الالكتروني, وفحص الفروق في التنمر الالكتروني تعزى لمتغير الجنس.
تكونت عينة الدراسة من(396) طالبًا وطالبة; من مرحلة البكالوريويس في الجامعة الأردنية للفصل الدراسي الثاني 2019/2020, واختيرت بالطريقة العشوائية البسيطة ولتحقيق أهداف الدّراسة اعتمد الباحثان مقياسين; مقياس نمطي الشخصية (A,B) ومقياس التنمر الإلكتروني.
وأظهرت نتائج الدراسة أن نمط الشخصية الأكثر شيوعاً عند طلبة الجامعة الأردنية هو"B", وأن مستوى التنمر الإلكتروني عند طلبة الجامعة الأردنية جاء بمستوى "متوسط", وكانت هناك فروق ظاهرية بسيطة في التنمر الإلكتروني حسب الجنس بين الذكور والاناث وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية عكسية بين نمط الشخصية (A,B) والتنمر الإلكتروني، ويوصي الباحثان بإعداد برامج وقائية للتنمر الإلكتروني.
Recommended Citation
Qaraqesh, Nisreen Yousef and Aldakhel, Saif Mejhed
(2023)
"Personality Type (A, B) and its Relationship to Cyberbullying among Undergraduate Students in the University of Jordan نمط الشخصية(A,B) وعلاقته بالتنمر الإلكتروني لدى طلبة البكالوريوس في الجامعة الاردنية,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
1, Article 9.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss1/9