Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study investigated the practice degree of parenting styles in the family environment among Yarmouk University students. The sample of the study included (305) male and female students (133male, 172 female) from humanitarian sciences faculties (N=170) and scientific faculties (N=135). To achieve the objective of the study, a descriptive survey methodology was adopted as a (32) items questionnaire measuring parenting styles distributing on (4) domains was developed by the researchers and administrated to the sample. The results of the study showed that the practice level of parenting styles from Yarmouk University students was high on the total parenting styles questionnaire and the individual domains. The study indicated statistically significant differences (α =0.05) in the perceptions of Yarmouk University students related to parenting styles practice degree due to gender, in favor of females while no differences were found due to specialization and family income. In light of the results, the study recommended the need for parents to create a warm, encouraging and loving family environment. There is also a need for agreement between mothers and fathers about their roles in the parenting style adopted in the family and that each of them should work to complete the role of the other.
ملخص:
هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن درجة ممارسة أساليب التربية الوالدية في البيئة الأسرية لدى طلبة جامعة اليرموك. وتكونت عينة الدراسة من (305) طالبًا وطالبة موزعين إلى (133) طالباً، و(172) طالبة، وموزعين إلى (170) طالبٍ وطالبة من تخصصات العلوم الإنسانية، وإلى (135) طالباً وطالبة من تخصصات العلوم الطبيعية. لتحقيق اهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، وتم بناء أداة أساليب التربية الوالدية لهذه الدراسة، وقد تكونت من (32) فقرة موزعة على أربعة مجالات. وقد أظهرت النتائج أنّ درجة ممارسة أساليب التربية الوالدية، من وجهة نظر الطلبة (الأبناء) كان كبيراً على للمقياس ككل، وعلى المجالات الفرعية لمقياس أساليب التربية الوالدية جميعها، وعلى فقرات المقياس جميعها كان كبيراً، ووجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى الدلالة (α =0.05) في آراء أفراد عينة الدراسة حول أساليب التربية الوالدية ككل يعزي إلى متغير الجنس ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى الدلالة (α =0.05) في آراء أفراد العينة حول أساليب التربية الوالدية ككل يعزي إلى متغيري (التخصص، مستوى دخل الاسرة). وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة إلى ضرورة اهتمام الوالدين بتوفير بيئة أسرية آمنة محببة معززة محفزة إيمانية، والاهتمام بالاتفاق على مبادئ وأساليب وأنماط التربية، وأن يقدر كل منهما دور الآخر، وينظر إليه على أنه مكمَل لدوره، ومعزز له، وليس ضداً له، ولا بديلاً عنه.
Recommended Citation
Al Odat, Omar Mohammad and Hijazi, Abdel Hakim Yassin
(2023)
"Parenting Styles Practice Degree in the Family Environment among Yarmouk University Students درجة ممارسة أساليب التربية الوالدية في البيئة الأسرية لدى طلبة جامعة اليرموك,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
2, Article 12.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss2/12