Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study find out to know the perceptions of faculty members in Kuwaiti universities for the academic accreditation process from their point of view, and to identify the impact of each of the sex, type of university, years of experience, academic rank in that. The study used the descriptive survey methodology. The tool was represented in a questionnaire, distributed to the study sample, which was chosen by the stratified method, by selecting a sample from the teaching staff, so that the total of the sample was (229) faculty members, representing the study population consisting of (4100) members, and the results showed that the degree of perceptions of the faculty members in Kuwaiti universities for the accreditation process The academic point of view on the tool as a whole was medium, and the results showed that there were statistically significant differences attributed to the gender variable and the field of academic accreditation and for the benefit of females, as well as there were differences for the type of university on the field of academic accreditation and for the benefit of government universities, and there were differences for years of experience on the field of accreditation negatives Academic and for the benefit of 10 years and over. The results of the study showed that there were no statistically significant differences due to the effect of the academic rank on all fields.
ملخص:
هدفت الدراسة إلى تعرُف تصورات أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الكويتية لعملية الاعتماد الأكاديمي من وجهة نظرهم، والتعرف إلى أثر كل من الجنس، ونوع الجامعة، وسنوات الخبرة، والرتبة الأكاديمية في ذلك، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت الأداة في استبانة، تم توزيعها على عينة الدراسة والتي تم اختيارها بالطريقة الطبقية، وذلك باختيار عينة من أعضاء هيئة التدريس، بحيث كان مجموع العينة (229) عضو هيئة تدريس، ممثلة لمجتمع الدراسة المكون من (4100) عضو، وأظهرت النتائج أن درجة تصورات أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الكويتية لعملية الاعتماد الأكاديمي من وجهة نظرهم على الأداة ككل كانت متوسطة، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تـعزى لمتغير الجنـس وعلى مجال سلبيات الاعتماد الأكاديمي ولصالح الإناث، وكذلك توجد فروق لنوع الجامعة على مجال سلبيات الاعتماد الأكاديمي ولصالح الجامعات الحكومية، وتوجد فروق لسنوات الخبرة على مجال سلبيات الاعتماد الأكاديمي ولصالح فئة 10 سنوات فأكثر. وبينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لأثر الرتبة الأكاديمية على جميع المجالات.
Recommended Citation
Alajmi, Soud Shafi and Atari, Aref Tawfiq
(2023)
"The Perceptions of Faculty Members at Kuwait Universities of the Academic Accreditation تصورات أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الكويتية لعملية الاعتماد الأكاديمي,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
2, Article 14.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss2/14