Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The purpose of this study was to investigate the level of scientific and civic cultural literacy of the American University of Madaba (AUM) students and its relationship to personal variables. The sample of the study consisted of 437 students registered for the first semester of the academic year 2019-2020 at AUM and sat for a scientific and civic test, the main research tool. The analysis of data collected showed that AUM students are culturally literate in the science field where the scores are at a high level. However, it was a little less in civics as it scored medium up to a high level. Further, there were statistically significant differences at (α = 0.05) in the scientific field in favor of the females, the international curriculum and health sciences faculty but not in the civics field. It is recommended that further research studies should be conducted on other fields of cultural literacy.
ملخص:
هدفت هذه الدراسة الى معرفة مستوى التنور الثقافي العلمي والمدني لدى طلبة الجامعة الامريكية في مادبا وعلاقته ببعض المتغيرات الشخصية. بلغ حجم العينة 437 طالبا وطالبة مسجلين في الفصل الاول للعام الدراسي 2019-2020 والذين أدوا اختبار الثقافة العلمي والمدني وهو اداة الدراسة الرئيس. اظهرت النتائج ان مستوى التنور الثقافي العلمي عال ومستوى التنور الثقافي المدني متوسط الى حد ما مرتفع لدى طلبة الجامعة الامريكية في مادبا. فضلاً عن ذلك، كانت هناك فروق ذات دلالة احصائية عند (α = 0.05) في مستوى التنور الثقافي تعزى للجنس، ومنهاج المدرسة الثانوية ونوع الكلية وكانت لصالح الاناث، المنهاج الدولي وكلية العلوم الصحية على التوالي. وفي ضوء نتائج الدراسة، يوصي الباحثان باجراء مزيد من الدراسات لتشمل مجالات أخرى للتنور الثقافي.
Recommended Citation
Khzouz, Afag Sami and Al-Sharah, Nayel Darweesh
(2023)
"Scientific and Civic Cultural Literacy Level of the Students of the American University of Madaba and its Relationship to Personal Variables مستوى التنور الثقافي العلمي والمدني لدى طلبة الجامعة الامريكية في مادبا وعلاقتها ببعض المتغيرات الشخصية,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
2, Article 15.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss2/15