•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The purpose of this study was to investigate the level of scientific and civic cultural literacy of the American University of Madaba (AUM) students and its relationship to personal variables. The sample of the study consisted of 437 students registered for the first semester of the academic year 2019-2020 at AUM and sat for a scientific and civic test, the main research tool. The analysis of data collected showed that AUM students are culturally literate in the science field where the scores are at a high level. However, it was a little less in civics as it scored medium up to a high level. Further, there were statistically significant differences at (α = 0.05) in the scientific field in favor of the females, the international curriculum and health sciences faculty but not in the civics field. It is recommended that further research studies should be conducted on other fields of cultural literacy.

ملخص:

هدفت هذه الدراسة الى معرفة مستوى التنور الثقافي العلمي والمدني لدى طلبة الجامعة الامريكية في مادبا وعلاقته ببعض المتغيرات الشخصية. بلغ حجم العينة 437 طالبا وطالبة مسجلين في الفصل الاول للعام الدراسي 2019-2020 والذين أدوا اختبار الثقافة العلمي والمدني وهو اداة الدراسة الرئيس. اظهرت النتائج ان مستوى التنور الثقافي العلمي عال ومستوى التنور الثقافي المدني متوسط الى حد ما مرتفع لدى طلبة الجامعة الامريكية في مادبا. فضلاً عن ذلك، كانت هناك فروق ذات دلالة احصائية عند (α = 0.05) في مستوى التنور الثقافي تعزى للجنس، ومنهاج المدرسة الثانوية ونوع الكلية وكانت لصالح الاناث، المنهاج الدولي وكلية العلوم الصحية على التوالي. وفي ضوء نتائج الدراسة، يوصي الباحثان باجراء مزيد من الدراسات لتشمل مجالات أخرى للتنور الثقافي.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.