Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study aimed to diagnose the reality of women leadership empowerment of subordinates in Druze schools within the Green Line and its relationship to their job performance, and to findout the factors that influence this. To achieve the aims of the study and to answer its questions, a correlational descriptive, survey methodology was used, using the questionnaire that was distributed to the study sample consisting of (290) individuals who were chosen in a simple random way represented by the study population.
The results showed that the level of women leadership empowerment of subordinates came to a large degree too, and that the level of their job performance came to a large degree. In addition, the results showed a positive statistical significant correlation between the level of women leadership empowerment of subordinates, and their job performance in the Druze schools within the Green Line. Further to the results of the study, the study recommended that women leaders become encouraged to use the areas of administrative empowerment that is reflected positively in the level of job performance of subordinates.
ملخص:
هدفت الدراسة إلى تشخيص واقع التمكين القيادي النسوي للمرؤوسين في المدارس الدرزية داخل الخط الأخضر وعلاقته بالأداء الوظيفي لديهم، ومعرفة العوامل المؤثرة في ذلك. لتحقيق أهداف الدراسة، وللإجابة عن أسئلتها تم استخدام المنهج الوصفي المسحي الارتباطي، باستعمال الاستبانة التي تم توزيعها على عينة الدراسة المكونة من (290) فرداً تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة ممثلة لمجتمع الدراسة. أظهرت النتائج أن مستوى التمكين القيادي النسوي للمرؤوسين جاء بدرجة كبيرة، وأن مستوى الأداء الوظيفي لديهم جاء بدرجة كبيرة، كما أظهرت النتائج وجود علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين مستوى التمكين القيادي النسوي للمرؤوسين والأداء الوظيفي لديهم في المدارس الدرزية داخل الخط الأخضر، مما يدل على أنه بزيادة التمكين القيادي النسوي يزداد الأداء الوظيفي لدى المرؤوسين. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، أوصت بتشجيع القيادات النسوية على استخدام مجالات التمكين الإداري (تفويض السلطة، واتخاذ القرارات، الاتصال، والنمو المهني والتحفيز) الذي ينعكس بصوره إيجابيه على مستوى الأداء الوظيفي للمرؤوسين.
Recommended Citation
Ali, Safi Huseein; Ashour, Mohammed Ali; and Al Omari, Mousa Akram Mahmoud
(2023)
"The Reality of Empowerment Women Leaders in Druze Schools within the Green Line and Its Relationship to their Job Performance واقع التّمكين القياديّ النّسويّ للمرؤوسين في المدارس الدرزية داخل الخطّ الأخضر وعلاقته بالأداء الوظيفيّ لديهم,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
2, Article 2.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss2/2