Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The current study aimed to identify the degree of school administration empowerment of the educational consultants as well as to indicate the extent of its reflection on their job performance in the northern region within the Green Line. It also demonstrates and promotes the correlation between the degree of the educational consultants’ empowerment and the level of the educational counselors' performance with the governmental school counselors in the northern region within the line. The study implements the relational-survey descriptive approach, using the questionnaire to achieve the study objectives. This sample includes all members of the study community, principals and consultants, with (170) respondents, comprising 115 counsellors, and (55) school principals. The results showed that the degree of school administration empowerment of educational consultants from the point of view of the principals and educational counselors were high. Besides, the results also showed that the level of the performance of the educational counselors from the members’ perspective of the study were high too. Statistically, there was a significant correlation (a<0.05) between the administrative empowerment and authorization to the educational counselors in their job performance.
ملخص:
هدفت الدّراسة الحاليّة التعرف إلى درجة تمكين الإدارة المدرسيّة للمستشارين التّربويّين في منطقة الشّمال داخل الخطّ الأخضر، كذلك التعرف إلى مستوى الأداء الوظيفيّ لدى المستشارين التربويين، وبيان العلاقة الارتباطيّة بين درجة تمكين الإدارة المدرسيّة للمستشارين التّربويّين ومستوى الأداء الوظيفيّ لدى مستشاري المدارس الحكوميّة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفيّ الارتباطي، باستخدام الاستبانة لتحقيق أهداف الدراسة، تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة الطبقية القصدية؛ فقد اشتملت العينة على جميع أفراد مجتمع الدراسة من المديرين والمستشارين والبالغ عددهم (170) مستجيباً من بينهم 115 مستشارا، و55 مدير مدرسة شملت مختلف مراحل التعليم (ابتدائي، إعدادي وثانوي).
أظهرت النتائج أن درجة تمكين الإدارة المدرسيّة للمستشارين التّربويّين من وجهة نظر المديرين والمستشارين التّربويّين جاءت بدرجة كبيرة، كما أظهرت النتائج أن مستوى الأداء الوظيفيّ للمستشارين التّربويّين من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة كانت بدرجة كبيرة، وأظهرت النتائج أيضاً وجود علاقة ارتباطيّة ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة (a<0.05) بين درجة تمكين الإدارة المدرسيّة للمستشارين التّربويّين والأداء الوظيفي من وجهة نظرهم.
Recommended Citation
Elwely, Ebraheem Jameel; Ashour, Mohammed Ali; and Jawarneh, Tariq Yousef
(2023)
"The Degree of Empowering Educational Counselors by School Administration in the Northern Area at the Green Line, and its Relation with Their Job Performance درجة تمكين الإدارة المدرسيّة للمستشارين التّربويّين في منطقة الشّمال داخل الخط الأخضر وعلاقته بأدائهم الوظيفيّ,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
2, Article 4.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss2/4