Jordanian Educational Journal
Abstract
Abstract:
The study aimed to identify the relationship between intellectual efficiency and emotional intelligence among primary school principals in the North within the Green Line from teachers' point of view. The study sample consisted of (460) primary school teachers. To achieve the study objectives, descriptive survey methodology was used. The results showed that the level of intellectual efficiency among primary school principals was high from teachers' point of view, while emotional intelligence was moderate. The results revealed statistically significant differences in intellectual efficiency level among primary school principals due to qualification, in favor of Bachelor degree, while there were no statistically significant differences due to gender and experience. Also the results revealed statistically significant differences in emotional intelligence level among primary school principals due to qualification, in favor of Bachelor degree, while there were no statistically significant differences due to gender and experience. It was found that there was a statistically significant positive relationship between intellectual efficiency and emotional intelligence among primary school principals from teachers' point of view.
ملخص:
هدفت الدراسة تعرف مستوى الكفاءة الفكرية وعلاقتها بالذكاء الوجداني لدى مديري المدارس الابتدائية في الشمال داخل الخط الأخضر من وجهة نظر المعلمين. تكونت عينة الدراسة من (460) معلماً ومعلمة من معلمي المدارس الابتدائية. ولتحقيق أهداف الدراسة، استُخدِمَ المنهج الوصفي المسحي الارتباطي بالاعتماد على الاستبانة. تمثلت أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة في وجود مستوى مرتفع من الكفاءة الفكرية لدى مديري المدارس الابتدائية في الشمال داخل الخط الأخضر من وجهة نظر المعلمين، في حين أن الذكاء الوجداني كان متوسطاً. وأظهرت النتائج وجود فروق في مستوى الكفاءة الفكرية لدى مديري المدارس الابتدائية تعزى لمتغير المستوى التعليمي، لصالح البكالوريوس، في حين لم تظهر أي فروق تعزى لمتغيري الجنس والخبرة. وتبين وجود فروق في مستوى الذكاء الاجتماعي لدى مديري المدارس الابتدائية تعزى لمتغير المستوى التعليمي، لصالح البكالوريوس، في حين لم تكن هناك فروق تعزى لمتغيري الجنس والخبرة. وتبينَّ وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة احصائياً بين الكفاءة الفكرية والذكاء الوجداني من وجهة نظر المعلمين.
Recommended Citation
Hegazy, Reham Samir and Jubran, Ali Mohammad
(2023)
"Intellectual Efficiency of Primary School Principals in the North within the Green Line and its Relationship to Emotional Intelligence الكفاءة الفكرية لدى مديري المدارس الابتدائية في الشمال داخل الخط الأخضر وعلاقتها بالذكاء الوجداني,"
Jordanian Educational Journal: Vol. 8:
Iss.
2, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaes/vol8/iss2/6