•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال التعرف إلى المعوقات التي تواجه استخدام التعليم المدمج من وجهة نظر عينة من معلمي المدارس في محافظة الكرك، ولتحقيق هذا الهدف، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من (760) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بشكل عشوائي، وتم توزيع استبانة الدراسة عليهم، والتي تكونت من (32) فقرة، وبعد الانتهاء من جمع وإعداد البيانات وتحليلها تحليلا احصائيا على حزمة برنامج (SPSS)، أشارت نتائج الدراسة إلى أن أبرز معوقات استخدام التعليم المدمج هي الوقت والجهد الكبيران اللذان يحتاجهما المعلم نظراً لكثرة المسؤوليات الواقعة على عاتقه، إلى جانب معوقات أخرى ترتبط بصعوبة تقييم الطلبة في حال استخدام التعليم المدمج، وعدم توافر بنى تحتية مناسبة ومتكاملة لإنجاز الهدف من التعليم المدمج. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها، أوصت الدراسة بتهيئة بيئة مناسبة للتعليم المدمج في مدارس محافظة الكرك، والنظر في إمكانات تطبيق هذا النوع من التعلم وتعميمه حول مدارس المملكة؛ لأنه يسهم في تحسين العملية التعليمية وتطويرها.

The article aimed to identify the obstacles facing the use of blended education from the point of view of a sample of school teachers in Karak Governorate. To achieve this goal, the study used the descriptive analytical approach. The study sample consisted of (760) male and female teachers who were chosen randomly, the study questionnaire was distributed to them, which consisted of (32) items. After completing data analyzing by the SPSS program package, the results of the study indicated that the most prominent obstacles to the use of blended learning are the great time and effort needed from the teacher due to the large number of responsibilities he has, in addition to other obstacles related to the difficulty of evaluating students in the case of using blended education, the lack of appropriate and integrated infrastructure to achieve the goal of blended education. In the light of the results obtained, the study recommended the creation of an appropriate environment for blended education in the schools of Karak Governorate, and consideration of the possibilities of applying this type of learning and generalizing it around the Kingdom's schools; due to its contributions to the improvement and development of the educational process.

Included in

Education Commons

Share

COinS