•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال التعرف إلى مستوى مهارات إدارة الوقت وعلاقتها بقلق الاختبارات لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك تبعاً لمتغيرات (الجنس والسنة الدراسية).تم استخدام المنهج الوصفي والمنهج الارتباطي، وتكونت عينة الدراسة من (377) طالباً وطالبة ممن هم على مقاعد الدراسة للفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2021/2022، تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية، تم جمع البيانات باستخدام مقياس إدارة الوقت المصمم من قبل (Britton and Tesser, 1991) المكون من (35) موزعة على ثلاثة مجالات هي (التخطيط قصير المدى، والموقف من الوقت، والتخطيط طويل المدى)، ومقياس قلق الاختبار المعرفي المصمم من قبل (Núñez-Peña, 2016) المكون من (14) فقرة. أظهرت النتائج بأن مستوى مهارات إدارة الوقت لدى عينة الدراسة جاءت بدرجة متوسطة على المقياس ككل، ومستوى قلق الاختبار لدى عينة الدراسة جاء بدرجة متوسطة، وعدم جود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مهارات إدارة الوقت وقلق الاختبارات لدى عينة الدراسة تبعا لمتغيري الجنس والسنة الدراسية، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية سلبية بين مهارات إدارة الوقت وقلق الاختبار لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك. أوصى الباحثون بعقد ورش تدريبية للطلبة لتطوير مهاراتهم في إدارة الوقت، وتخصيص جلسات ارشادية خلال الفصول الدراسية للطلبة الذين يتعرضون لقلق الاختبار المفرط كإجراءات وقائية للتعامل مع مواقف وقلق الاختبارات.

The article aimed to identify the level of time management skills and its relationship with test anxiety among physical education students at Yarmouk University in light of various variable such as gender, university, and number of playing years. The study used the descriptive correlational method. The sample consisted of (377) male and female students who are studying for the second semester from the academic year 2021/2022. The time management scale which was adopted by B. Britton and A. Tesser included (35) items, distributed to three dimensions: short-range planning, time attitudes, long-range planning, and cognitive test anxiety scale which was adopted by M. Núñez-Peña, M. Suárez-Pellicioni and R. Bono included (14) items was as a tools for collection. The study showed that the level of time management skills of the study sample was moderate on the fields as a whole and the level of cognitive test anxiety of the study sample was moderate and that there were statistically significant negative between the levels of time management skills with anxiety among physical education students at Yarmouk University. The study recommend the necessity of necessity of enhancing time management skills through the use of sports management experts in holding training workshops on how to plan time management to develop students' skills and modify their attitudes in dealing with time wastes.

Included in

Education Commons

Share

COinS