•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

The article aimed to systematically review communication reputation-related research to shape the reputation literature from a communication perspective. After investigating several databases, a total of 366 peer-reviewed communication journal articles focusing on reputation were selected based on the inclusion and exclusion criteria of the study. A qualitative text mining and thematic analysis approach was conducted using the NVivo program to examine the most frequently used words and major emergent themes. The results revealed that the topmost frequently repeated words in communication reputation-focused articles were “crisis,” “public,” “reputation,” “communication,” “media,” and “relations.” Also, this study discussed the six major themes that emerged from communication reputation research, which were communication and public relations perspectives, crisis communication, reputation dimensions and components, organizational/corporate reputation, online reputation, and reputation types.

هدف المقال إلى مراجعة الأبحاث المتعلقة بسمعة الاتصالات بشكل منهجي لتشكيل أدبيات السمعة من منظور الاتصال. بعد التحقيق في العديد من قواعد البيانات، تم اختيار ما مجموعه 366 مقالة في مجلات الاتصالات التي راجعها النظراء والتي تركز على السمعة بناءً على معايير التضمين والاستبعاد للدراسة. تم إجراء منهج التنقيب النوعي عن النص والتحليل الموضوعي باستخدام برنامج NVivo لفحص الكلمات الأكثر استخدامًا والموضوعات الناشئة الرئيسة. كشفت النتائج أن الكلمات الأكثر تكرارًا في المقالات التي تركز على السمعة هي "أزمة"، و"عام"، و"سمعة"، و"اتصالات"، و"وسائل إعلام"، و"علاقات". كما ناقشت هذه الدراسة المحاور الستة الرئيسية التي انبثقت عن أبحاث سمعة الاتصالات وهي وجهات نظر الاتصالات والعلاقات العامة، والتواصل في الأزمات، وأبعاد ومكونات السمعة، والسمعة التنظيمية/المؤسسية، والسمعة عبر الإنترنت، وأنواع السمعة.

Share

COinS