•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت المقال إلى البحث في درجة امتلاك معلمي الجغرافيا لمهارات استخدام تقنية نظم المعلومات الجغرافية (GIS) في المدارس الحكومية في لواء دير علا، تمّ توزيع الاستبانة بشكلها الإلكتروني، وتمّ استرداد (100) استبانة، اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي، وقامت الباحثة بتطوير أداة استبانة، وتكوّنت الاستبانة في صورتها النهائية من (19) فقرة موزعة على محورين، وأظهرت النتائج أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية (0.05a=) تعزى لأثر الجنس وجاءت الفروق لصالح الذكور، هذا وأوصت الدراسة إلى ضرورة إجراء المزيد من الدراسات حول استخدام تقنية نظم المعلومات الجغرافية (GIS).

The article aimed to investigate the degree to which geography teachers possess the skills of using geographic information systems (GIS) technology in government schools in Deir Alla district. The questionnaire was distributed in its electronic form, and (100) questionnaires were retrieved. A questionnaire, and the questionnaire in its final form, consisted of (19) items distributed on two axes, and the results showed that there are statistically significant differences (=0.05a) due to the effect of gender and the differences came in favor of males. Geographical information systems (GIS).

Share

COinS