•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال إلى معرفة مدى فعالية برنامج إرشادي باستخدام مهارات العقل والجسم، لتحسين مستوى الأمل لدى مريضات سرطان الثدي، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (20) امرأة مصابة بسرطان الثدي، اللاتي يخضعن للعلاج في مستشفى الصداقة التركي بمدينة غزة، حيث تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين متساويتين: مجموعة تجريبية، ومجموعة ضابطة. وقد استخدمت الباحثة مقياس الأمل إعداد سنايدر، وبرنامج لتحسين مستوى الأمل إعداد الباحثة، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (a=0.05) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية ونفسها في التطبيقين القبلي والبعدي على مقياس الأمل لصالح التطبيق البعدي، ووجود أثر كبير للبرنامج في تحسين مستوى الأمل لدى أفراد المجموعة التجريبية، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=0.05) بين متوسطات درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي على مقياس الأمل لصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (a=0.05) بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية ونفسها في التطبيقين البعدي والتتبعي.

The article aimed to find out the effectiveness of a guiding program using mind and body skills to improve the level of hope among breast cancer patients. The study sample included (20) female breast patients who were divided into two groups: an experimental group and a control group. The researcher used the hope scale, prepared by Snyder, and a program to improve the level of hope, prepared by the researcher. The study reached the following results: There are statistically significant differences at a significance level (a=0.05) between the mean scores of the experimental group and the same group in the pre and post-applications on the scale of hope in favor of the post-application, and there is a significant effect of the program in improving the level of hope among the members of the experimental group. There are also statistically significant differences at a significance level (a=0.05) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-application on the hope scale in favor of the experimental group. There are no statistically significant differences at a significance level (a=0.05) between the mean scores of the experimental group and the same group in the post and follow-up applications.

Share

COinS