•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال الكشف عن درجة تطبيق مُديري المدارس لمبادئ الجودة الشاملة من وجهة نظر المعلمين، واتَّبعت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت الدراسة استبانة الجودة الشاملة، وتكوَّنت عينة الدراسة من (70) معلماً ومعلمة من مُديرية قصبة إربد، وتوصَّلت الدراسة إلى أنَّ نسبة درجة تطبيق مُديري المدارس لمبادئ الجودة الشاملة من وجهة نظر المعلمين التي بلغت (78.6%) وهو مستوى عالٍ، والمتعلقة بمجال التخطيط الاستراتيجي التي بلغت (71.1%) وهو مستوى عالٍ، بينما جاءت النتائج المتعلقة بمجال القيادة الإدارية التي بلغت (83.6%) وهو مستوى عالٍ، بمجال البيئة الاجتماعية للمدرسة التي بلغت (83.7%) وهو مستوى عالٍ، كما وتوصَّلت إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تطبيق مُديري المدارس لمبادئ الجودة الشاملة من وجهة نظر المعلمين تعزى إلى متغير الجنس، وإلى متغير سنوات الخبرة، وإلى متغير المؤهل العلمي (بكالوريوس – دراسات عليا).

The article revealed the degree to which school principals applied the principles of comprehensive quality from the point of view of teachers. It followed the descriptive approach, using the comprehensive quality questionnaire. The sample consisted of (70) teachers from Qasaba Irbid Directorate. The study concluded that the percentage of the degree to which school principals applied the principles Comprehensive quality from the point of view of teachers (78.6%), which is a high level, and related to the field of strategic planning (71.1%), in a high level. The results of administrative leadership, reached (83.6%), in a high level, came in the field of social environment. For the school, which reached (83.7%), which is a high level, it also concluded that there are no statistically significant differences in the degree of school principals’ application of the principles of comprehensive quality from the point of view of teachers, attributed to the variable of gender, to the variable of years of experience, and to the variable of academic qualification (Bachelor’s degree - Postgraduate).

Share

COinS