•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال التعرف على مستوى الفاقد التعليمي لدى طلبة المرحلة الأساسية وأثره على دافعية التعلم من وجهة نظر المعلمين، تكونت عينة الدراسة من (218) معلما ومعلمة في مدارس المرحلة الأساسية التابعة لمديرية التربية والتعليم في لواء قصبة عمان، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية، تم اتباع المنهج الوصفي الارتباطي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، توصلت الدراسة إلى أن مستوى الفاقد التعليمي لدى طلبة المرحلة الأساسية من وجهة نظر المعلمين جاء بدرجة متوسطة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة ل مستوى الفاقد التعليمي لدى طلبة المرحلة الأساسية تعزى لأثر متغير الجنس لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة ل مستوى الفاقد التعليمي لدى طلبة المرحلة الأساسية تعزى لأثر متغير سنوات الخبرة. وأن مستوى الدافعية للتعلم لدى طلبة المرحلة الأساسية من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة متوسطة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة ل مستوى الدافعية للتعلم لدى طلبة المرحلة الأساسية تعزى لأثر متغير الجنس وسنوات الخبرة. ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين مستوى الفاقد التعليمي لدى طلبة المرحلة الأساسية ودافعية التعلم من وجهة نظر المعلمين

The article aimed to identify the level of educational loss among basic stage students and its impact on learning motivation from the point of view of teachers. A questionnaire was used on (218) teachers. The study found that the level of educational loss among the basic stage students from the point of view of the teachers came to a medium degree, there were statistically significant differences in the responses of the study sample to the educational loss among basic stage students is due to the effect of the gender variable in favor of females, there were no statistically significant differences due to the effect of the years of experience variable, that the level of motivation to learn among basic stage students from the point of view of teachers came to a medium degree, there were no statistically significant differences in the responses of the study sample to the level of motivation to learn among basic stage students due to the effect of the gender and years of Experience. There is a statistically significant positive correlation between the level of educational loss among basic stage students and learning motivation from the teachers' point of view

Share

COinS