•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال استكشاف واقع ظهور "الممارسة المبنية على الأدلة " Evidence Based Practice " في مقررات مناهج البحث العلمي ببرامج الدراسات العليا بكليات العلوم الإنسانية في جامعة السلطان قابوس: الآداب والعلوم الاجتماعية، الاقتصاد والعلوم السياسية، التربية، والحقوق. ولتحقيق هدفت الدراسة فتم استخدام المنهج الاستكشافي وطبَّقتْ أداة تحليل المحتوى لجمع البيانات من المقررات الدراسية التي شكلت مجتمع الدراسة. وتكون مجتمع الدراسة من 27=28% برنامجًا للماجستير بكليات العلوم الإنسانية الأربعة، و10= 27% برنامجًا على مستوى درجة الدكتوراة. توصلت الدراسة إلى أن الممارسة المبنية على الأدلة موجودة واقعيًا في مقررات الدراسات العليا للكليات الإنسانية بجامعة السلطان قابوس، لكن ظهورها كان في برنامجين فقط على مستوى درجة الماجستير فقط، وفي المقابل لم تظهر الممارسة المبنية على الأدلة في برامج الدكتوراة. أوصلت الدراسة بزيادة جرعة الممارسة المبنية على الأدلة في برامج درجة الماجستير بكليات العلوم الإنسانية بجامعة السلطان قابوس، مع التأكد من دخول الممارسة المبنية على الأدلة بالرسائل العلمية لدرجة برامج الدكتوراة.

The article aimed to explore the reality of the presence of Evidence-Based Practice in the curricula of research methodologies courses in postgraduate programs within the humanities colleges at Sultan Qaboos University, including Arts & Social Sciences, Economics & Political Sciences, Education, and Law. To achieve this objective, an exploratory approach was utilized, and content analysis was applied as a tool to collect data from the courses representing the study population. The study population comprised 27-28% of master's programs across the four humanities colleges and 10-27% for programs at the doctoral level. The study found that Evidence-Based Practice does exist in the postgraduate courses of humanities colleges at Sultan Qaboos University. However, it was observed in only two programs at the master's degree level, while it did not manifest in doctoral programs. The study recommends an increase in the percentage and incorporation of Evidence-Based Practice in master’s degree programs within the humanities colleges at Sultan Qaboos University. Additionally, it emphasizes the need to ensure the inclusion of Evidence-Based Practice in the dissertations of PhD programs.

Share

COinS