•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال إلى بيان دور استراتيجيّات الرّيادة التعليمية في التّعليم المدمج: استراتيجيات التّدريس كمتغير وسيط، من وجهة نظر معلمي المرحلة الثّانوية، واستخدمت الدّراسة المنهج الوصفيّ التّحليليّ، وتكوّنت عيّنة الدراسة من جميع المعلّمين والمعلّمات في المدارس الحكوميّة في العاصمة الأردنية عمّان، وبلغ حجم المجتمع (25000) معلم، وتمّ سحب عينة بلغ حجمها (290) معلمًا، وتمّ حساب حجم العيّنة اعتمادًا على معادلة تحديد حجم العينة الإحصائية على طريقة نموذج مورغان، وتمّ اختبار الفرضيّات باستخدام الأساليب الإحصائيّة المناسبة من الحزمة الإحصائيّة للعلوم الاجتماعيّة (SPSS). وتوصّلت الّدراسة إلى وجود ارتفاع في التّكلفة الماديّة للبنية التحتيّة للتّعليم المدمج في المدارس، ومع ذلك يسعى المعلمون إلى مواكبة التطورات التكنولوجيّة في عملية التعليم، وتقديم أفكار تتّصف بالإبداع أثناء عملية التعليم، ويميلون إلى التّعامل مع الأفكار الخلّاقة في أساليب التّدريس. وأوصت الدّراسة بمجموعة من التّوصيات أهمها: العمل على تعزيز التّعاون بين إدارة المدرسة والمعلمين ؛ لتنفيذ التعليم المدمج، وتقديم المستلزمات والتّسهيلات اللازمة لاستخدام استراتيجيات التّدريس من الإدارة، وتخفيف الأعباء الإداريّة التي تصرف انتباه إدارة المدرسة عن استراتيجيات التدريس

The article aimed to explain the role of educational leadership strategies in blended education: teaching strategies as a mediating variable, from the point of view of secondary school teachers. The study used the descriptive analytical method, and the study sample consisted of all male and female teachers in public schools in the Jordanian capital, Amman, and the size of the population was (25,000) teachers, and a sample size of (290) teachers was drawn, and the sample size was calculated based on the equation for determining the statistical sample size according to the Morgan model method, and the hypotheses were tested using appropriate statistical methods from the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The study found that there is an increase in the financial cost of the infrastructure for integrated learning in schools. However, teachers seek to keep pace with technological developments in the education process, and present creative ideas during the education process, and they tend to deal with creative ideas in teaching methods. The study recommended a set of recommendations, the most important of which are: working to enhance cooperation between the school administration and teachers; to implement blended learning, provide the necessary supplies and facilities to use the administration’s teaching strategies, and reduce the administrative burdens that distract the school administration’s attention from teaching strategies

Share

COinS