•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال الكشف عن درجة تطبيق مُديري المدارس لمبادئ القيادة المُلهمة وعلاقتها بجودة أداء المعلمين من وجهة نظر المعلمين، وتكوّنت عينة الدراسة من (160) معلما ومعلمة من مديرية لواء الجيزة، واتَّبعت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت الدراسة استبانة القيادة المُلهمة، واستبانة جودة أداء المعلمين، وتوصَّلت الدراسة إلى أنَّ نسبة درجة تطبيق مُديري المدارس لمبادئ القيادة المُلهمة من وجهة نظر المعلمين التي بلغت (70.2%) وهو مستوى عالٍ، أنَّ المتوسط الحسابي لجودة أداء المعلمين للمهام التدريسية (74.2%)، وهو مستوى مرتفع، توجد علاقة موجبة دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين درجات استبانة كل من القيادة المُلهمة لدى المديرين، وجودة أداء المعلمين للمهام التدريسية، لا يوجد فروق ذات دالة إحصائيًا في متوسطات القيادة المُلهمة لدى المديرين من وجهة نظر المعلمين، وجودة أداء المعلمين تعزى إلى متغير الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، ولا يوجد فروق ذات دالة إحصائيًا بين القيادة المُلهمة، وجودة أداء المعلمين للمهام التدريسية، والتفاعلات المشتركة: الجنس، والمؤهل، وسنوات الخبرة

The article aimed to reveal the degree of application of school principals to the principles of inspirational leadership and its relationship to the quality of teachers’ performance from the teachers’ point of view. The study sample consisted of (160) male and female teachers from the Giza District Directorate. The study concluded that the percentage of school principals’ application of the principles of inspiring leadership from the point of view of teachers reached (70.2%), which is a high level. (0.01) between the scores of the inspirational leadership scale of the principals, and the quality of the teachers' performance of the teaching tasks, there are no statistically significant differences in the averages of the inspirational leadership of the principals from the teachers' point of view, and the quality of the teachers' performance is attributed to the variable of gender, educational qualification, and years of experience. There are no statistically significant differences between inspiring leadership, the quality of teachers' performance of teaching tasks, and common interactions: gender, qualification, and years of experience

Share

COinS