•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال التعرف إلى مستوى الشفافية الإدارية لدى مديري المدارس في لواء قصبة إربد من وجهة نظر معلميهم، تم استخدام المنهج الوصفي بالطريقة التحليلية لملاءمته وطبيعة الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبانة للشفافية الإدارية تتكون من (36) فقرة موزعين على أربعة مجالات (البيانات والمعلومات، إجراءات العمل، اتخاذ القرارات، المساءلة الإدارية)، تكونت عينة الدراسة من (162) معلماً في لواء قصبة إربد تم اختيارهم بالطريقة العمدية، أظهرت النتائج بأن مستوى الشفافية الإدارية لدى مديري المدارس في لواء قصبة إربد مرتفع، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات عينة الدراسة لمستوى الشفافية الإدارية لدى مديري المدارس في لواء قصبة إربد تبعا لمتغيري (المرحلة الدراسية، سنوات الخبرة)، وأوصت الباحثة بضرورة الاستفادة من الخبرات الإدارية التي يمتلكها مديرو المدارس في لواء قصبة إربد كمحاضرين في دورات المعلمين الجدد والورش التدريبية للمديرين المستجدين

The article aimed to identify the level of administrative transparency among school principals in Qasaba Irbid district from the point of view of their teachers, The descriptive approach was used by the analytical method for its suitability and the nature of the study To achieve the objectives of the study, a questionnaire was built for administrative transparency consisting of (36) items distributed over four areas (data and information, work procedures, decision-making, and administrative accountability), The study sample consisted of (162) teachers in the Qasaba Irbid district, The results showed that the level of administrative transparency among school principals in Qasaba Irbid is high, And there are no statistically significant differences in the study sample’s estimates of the level of administrative transparency among school principals in Qasaba Irbid district, according to the variables (study stage, years of experience), The researcher recommended the need to take advantage of the administrative expertise possessed by school principals in the Irbid district as lecturers in new teachers' courses and training workshops for new principals.

Share

COinS