•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى ممارسة مدربي الفرق الرياضية الجماعية في جامعة اليرموك لأساليب القيادة الخادمة وعلاقتها بمستوى التماسك الجماعي من وجهة نظر اللاعبين تبعاً لمتغيرات (الجنس، واللعبة). استخدم الباحثان المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (118) لاعباً ولاعبةً يمثلون رياضات (كرة القدم، وكرة اليد، والكرة الطائرة)، تم جمع البيانات باستخدام الاستبيان لقياس مستوى ممارسة المدربين لأساليب القيادة الخادمة، اشتمل على (43) فقرة موزعة على ستة مجالات هي: (الثقة، والتواضع، والخدمة، وتمكين وتطوير اللاعبين، والتفاني، والتوجيه)، ومقياس التماسك الجماعي المعد من قبل (Carron et al, 2002; 1998)، اشتمل على (19) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: (تكامل المجموعة لأداء المهمة، والتكامل الاجتماعي، وجاذبية الأفراد للمهمة الجماعية، والانجذاب الفردي إلى مجموعة الاجتماعية). أظهرت النتائج بأن مستوى ممارسة مدربي الفرق الرياضية في جامعة اليرموك لأساليب القيادة الخادمة من وجهة نظر لاعبيهم جاءت بدرجة متوسطة، ومستوى التماسك الاجتماعي لدى لاعبي الفرق الرياضية الجماعية جاء بدرجة متوسطة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى ممارسة المدربين لأساليب القيادة الخادمة تبعاً لمتغيري الجنس ولصالح الإناث، واللعبة ولصالح الكرة الطائرة، ووجود علاقة ذات دلالة إحصائية موجبة بين مستوى ممارسة مدربي الفرق الرياضية لأساليب القيادة الخادمة، ومستوى التماسك الجماعي لدى لاعبي الفريق الرياضية في جامعة اليرموك. وأوصى الباحثان بضرورة عقد ورش عمل للمدربين الرياضيين في جامعة اليرموك لتعزيز مهاراتهم في استخدام الأساليب القيادية الخادمة مع لاعبي ولاعبات الفرق الرياضية.

The study aimed to identify the practice level of collective sport teams coaches at Yarmouk University of servant leadership styles and its relationship with the level of collective cohesion from the viewpoint of players according to the variables of (gender, game). The researchers adopted the descriptive method, where the study sample consisted of (118) male and female players representing sports of (football, handball, and volleyball). Data was collected through the use of a questionnaire to measure the level of coaches’ practice of styles of servant leadership which includes (43) items divided into six subscales (trust, humility, service, empowering and developing players, dedication and orientation), collective group cohesion scale prepared by (Carron et al., 2002; 1998) which includes (19) items divided into four dimensions (group integration-task, social integration, individuals’ attraction to the collective-task, individual’s attraction to social group). The results showed that the level of practice of sport teams coaches at Yarmouk University of servant leadership styles from their players’ viewpoint was medium, the level of social coherence among the collective sports teams was medium, and there were statistically significant differences in the level of coaches’ practice of servant leadership due to gender variable for females, and game for the favor of volleyball. The results also showed a statistically positive correlation between the level of practice of sports team’s coaches of servant leadership styles and the level of social collective cohesion among sports team players at Yarmouk University. The two researchers recommend the need to hold workshops for sports coaches at Yarmouk University to enhance their skills in using servant leadership methods with male and female sports teams

Share

COinS