Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال إلى معرفة "أثر استخدام التطبيقات الحاسوبية على تنمية المفاهيم العلمية لمساقات إدارة الكوارث والأزمات لدى طلبة البكالوريوس بالجامعات الأردنية"، وكذلك معرفة الصعوبات التي واجهت الطلبة في استخدام التطبيقات الحاسوبية، ولتحقيق الهدف من الدراسة،ـ تم الإستناد على المنهج المختلط، ولقد استخدمت الدراسة الإختبار التحصيلي لتنمية المفاهيم العلمية واستبانة الأسئلة المفتوحة لبيان الصعوبات، وتكونت عينة الدراسة من طلبة البكالوريوس في مادة التطبيقات الحاسوبية وعددهم (26) طالباً، ومن أبرز النتائج التي توصلت لها الدراسة وجود أثر لاستخدام التطبيقات الحاسوبية على تنمية المفاهيم العلمية، ولقد كان رضا الطلبة عن استخدام التطبيقات بدرجة متوسطة، ولقد كانت أبرز الصعوبات التي واجهت الطلبة هو الحاجة إلى المعرفة باللغة الإنجليزية ومهارات الحاسوب وعلوم الكيمياء، وتوصي هذه الدراسة بضرورة إيجاد متطلب سابق للغة الإنجليزية والحاسوب وعلوم الكيمياء حتى يتجنب الطلبة الضعف في هذه المواد.
The article aimed to know "The Effect of Using Computer Applications on Developing Scientific Concepts for Disaster and Crisis Management Courses for Undergraduate Students in Jordanian Universities" and the difficulties students faced in using computer applications. To achieve the goal of this study, the researcher relied on the Mixed Curriculum approach. The study used the achievement test to develop scientific concepts and identify difficulties. The study sample consisted of (26) bachelor's students in the subject of computer applications. One of the study's most prominent results was the impact of the use of computer applications on the development of scientific concepts. The students' satisfaction with the use of applications was moderate. The most prominent difficulties faced by the students were the need for knowledge of the English language, computer skills and chemistry. This study recommends finding a prerequisite for English Language and Computer Skills for students to avoid weakness in these subjects.
Recommended Citation
Hakouz, Saad Kamal and Samkari, Mohammad Habib Middle East University, Jordan
(2023)
"أثر استخدام التطبيقات الحاسوبية على تنمية المفاهيم العلمية لمساقات إدارة الكوارث والأزمات لدى طلبة البكالوريوس بالجامعات الأردنية,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 43:
Iss.
01, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol43/iss01/1