Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت المقال التعرفِ على أثَر استخْدامِ المحاكاةِ في تَدريسِ العُلوم للمرحلةِ الأساسيَّةِ العُلْيا على الدّافعيّةِ نحوَ التَّعلُّمِ ومهارات التَّفكير العِلمِيَّ، وأُجريتْ هذه الدراسة في مجموعةِ مدارس الجامعة (الأولى، والثانية) في محافظة العاصمة عمان في الأردن، بالفصلِ الدراسيّ الثاني من العامِ الدراسيّ 2021-2022. ولتحقيقِ أهداف الدراسة استُخدِم المنهج شبه التجريبي، حيث تمَّ اختيار أفراد الدراسة بالطريقة القصديّة، والّتي تكونتْ من (60) طالبة من طلبة الصف العاشر الأساسي، حيثُ تكونتِ العينةُ من ثلاثِ مجموعات تمَّ توزيعها عشوائيًا: التجريبية الأولى دُرّست باستخدام تطبيق (PhET)، والمجموعة التجريبية الثانية دُرستْ باستخدام تطبيق (Crocodile Physics)، والأخيرة مجموعة ضابطة دُرِّسَت بالطريقةِ الاعتياديةِ، وتكونت كل شعبة من (20) طالبةً، أظهرتِ النتائج عدمَ فاعليةِ المحاكاة على دافعيّة طلبة المَرحلَةِ الْأساسِيَّةِ نحوَ تعلّمِ مادة العلوم مقارنة بالطريقةِ الاعتياديةِ، كما وأظهرتْ على فاعلية المحاكاة باستخدام تطبيق (Crocodile Physics) على مهارات التَّفكير الْعِلْمِيَّ لطلبة المَرحلةِ الأساسيَّةِ لمادة العلوم مقارنة بالطريقة الاعتيادية والطريقة التجريبية باستخدام تطبيق (PhET). وفي ضوء النتائج أوصى الباحثان بعقد ورش عمل ودورات عديدة للطلاب، لتنمية دافعيتهم نحو التعلّم، وصقل مهاراتهم على توظيفِ التّطبيقات المختلفة في خدمة تعلّمهم.
The article aimed to identify the effect of the use of simulation in teaching science for the upper primary level on motivation towards learning and thinking skills in science; this study was conducted in Al Jami'a Schools Group in the capital governorate of Amman in Jordan, in the second semester of the academic year )2021-2022(. In order to achieve the objectives of the study, the quasi-experimental curriculum was used, and the study subjects were selected by the intentional method, Which consisted of (60) female students in the tenth grade, The sample consisted of three groups was randomly distributed: the first experimental group was students who were taught using (PhET) application, The second experimental group consisted of female students who were taught using )Crocodile Physics( application and the last one was a control group consisted of female students who were taught using the regular method. Each group consisted of (20 (students. In order to achieve the goal of the study, the researcher has developed a scale to measure the motivation towards learning and has prepared a scale for scientific thinking skills, where their validity and constancy have been verified. The results have shown the ineffectiveness of simulation on female students' motivation for the upper primary level towards learning science compared to the regular method. It has also shown the effectiveness of simulation using the) Crocodile Physics (application on the scientific thinking skills of upper primary level of science subject compared to the regular method and the experimental method using the (PhET) application. The researchers recommended holding several workshops and courses for students to develop their motivation toward learning and to refine their skills to employ various applications in the service of their learning.
Recommended Citation
Smiek, Alaa Adnan and Samkari, Mohammad Habib
(2023)
"أثر استخدام المحاكاة في تدريس العلوم للمرحلة الأساسيّة العليا على الدافعيّة نحو التّعلّم ومهارات التّفكير العلميّ,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 43:
Iss.
01, Article 2.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol43/iss01/2