Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
تسعى هذه الدراسة إلى تحليل مختلف القوى الثقافية التي تحيط بالنظام التعليمي الجزائري، لاسيما وأننا نعيش موجة من الثورات الإعلامية والمعلوماتية التي خلفت تغيرات كبيرة في النسق الاجتماعي عموما والتعليم خصوصا، مما جعل مدارسنا وجامعاتنا أمام تحديات كبيرة. ومنهجنا في هذا التحليل هو نموذج بيريداي للتربية المقارنة الذي يعد مفتاحا هاما لتفسير إنجازات وإخفاقات المشهد التربوي من مختلف الجوانب لا سيما الجانب الثقافي حيث صار الطالب الجزائري يعاني من تدني مستواه الثقافي وإن كان كذلك فنجده مطبوعا بثقافة استهلاكية ووعي زائف كنتيجة لزمن ما بعد الكلونيالية. وقد أسفرت نتائج هذا التحليل تبني صناع القرار لحزمة من الإجراءات باستعمال أدوات القوى الناعمة التي تخدم الخلفية الثقافية للتعليم لمواجهة هذا المشكل. وانطلاقا مما ذكر نلتمس وانطلاقا من كل ما ذكر نلتمس نجاعة نموذج بيريداي في هذا النوع من تحليل الأنظمة التعليمية الذي يتسم بطابع الأفقية من جهة ومن جهة أخرى طريقته المجالية في هذا النموذج التي تعد أرضية مهمة لفهم تراثنا التعليمي للانطلاق في دراسات مقارنة أو اقتباس ناجح للإصلاحات تعليمية. .
The article aimed to analyze the various cultural pillars of the Algerian educational system, especially as we are witnessing a wave of media and information revolutions that have caused significant changes in the social order in general and education in particular. This has caused great challenges for our schools and universities. Our approach is based on the Bereday model of comparative education, which is an important key to interpreting the achievements and failures in the educational arena from different aspects, especially the cultural one. Algerian students suffer from a decline in their cultural level; a consumerist culture and a false awareness as a result of the post-colonialism period often influence it. This analysis has led decision-makers to adopt a set of measures using soft power tools that help addressing this problem in the cultural background of education. Based on the above, we recognize the effectiveness of the Bereday model in this educational analysis, characterized by its horizontal approach on the one hand and its input for understanding our educational heritage and its contextual method on the other hand. This model is an important pillar for conducting comparative studies and implementing successful educational reforms.
Recommended Citation
Haid, Souad and Lakhdar, Lakhl
(2023)
"النظام التعليمي الجزائري في سياق القوى الثقافية المحيطة به وفق نموذج بيريداي,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 43:
Iss.
3, Article 18.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol43/iss3/18