•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال إلى استقصاء الاحتياجات التدريبية اللازمة لتنمية مهارات المعلمين في التعليم عن بُعد، وتلبيتها من خلال دورات متخصصة على تطبيقي جوجل ومايكروسوفت. وقد تكونت عينة الدراسة من (31) معلمًا ومعلمة من المدارس الخاصة من مدينة مأدبا، تم اختيارهم بالطريقة القصدية، واعتمدت الدراسة على تصميم مكون من مجموعتين تجريبيتين مستقلتين، حيث تضمن ذلك تطبيق بطاقة الملاحظة أداة للقياس (القبلي والبعدي)، وتم عقد دورة تدريبية للمعلمين لتنمية مهارات التعليم عن بُعد، باستخدام تطبيقات جوجل للمجموعة الأولى، وتطبيقات مايكروسوفت للمجموعة الثانية. وأظهرت النتائج أن هنالك أثراً واضحاً للستخدام تطبيقي جوجل ومايكروسوفت لتنمية مهارات التعليم عن بُعد لدى عينة الدراسة، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً (0.05 = α) في تنمية مهارات التعليم عن بُعد يعزى لاستخدام أي من التطبيقين في التعليم عن بُعد. وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتحديد الاحتياجات التدريبية للمعلمين في مجال التعليم عن بُعد، من خلال إعداد دورات تدريبية لتنمية وتطوير مهاراتهم.

The article aimed to investigate the necessary training needs to develop teachers’ skills in distance education, through specialized courses based on Google and Microsoft applications. The study sample consisted of (31) male and female teachers from private schools in Madaba, They were chosen by the intentional method, and the study relied on a design consisting of two independent experimental groups. Which includes an observation card as a measurement tool for both pre and post. A training course was performed for teachers to develop their skills in distance education for the first group via Google applications, and for the second group via Microsoft applications. The results showed that there is a clear effect of using Google and Microsoft applications to develop distance education skills among the study sample, and there are no statistically significant differences (α = 0.05) in developing distance education skills, due to the use of both applications.The study recommends the importance of identifying the training needs of teachers in the field of distance education, through preparing training courses to develop and enhance their skills.

Included in

Education Commons

Share

COinS