Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدفت المقال التعرف إلى أنماط السيطرة الدماغية السائدة لدى الطالبات المسجلات في مساق تدريب الجمباز، والفرق في مستوى الأداء المهاري لمهارات الجمباز والإيقاع والتعبير الحركي بين الطالبات تبعا لنمط السيطرة الدماغية، على عينة بلغت 101 طالبة، المسجلات في مساق تدريب الجمباز، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لمناسبته لموضوع وأهداف الدراسة، وقد استخدمت الباحثة المعالجات الإحصائية اختبار (ت) للمجموعات المستقلة، والنسب المئوية، وكرونباخ الفا وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن النمط الأيسر للسيطرة الدماغية هو الغالب لدى الطالبات المسجلات في مساق تدريب الجمباز، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأداء المهاري بين الطالبات المسجلات في مساق تدريب الجمباز تعزى لمتغير نمط السيطرة الدماغية وذلك في كل من مهارات الجمباز ومهارات الإيقاع والتعبير الحركي، وأن متوسط الفرق في مهارات الجمباز لصالح الطالبات ذوات النمط الأيمن على حساب الطالبات ذوات النمط الأيسر، وان متوسط الفرق في مهارات الإيقاع والتعبير الحركي لصالح الطالبات ذوات النمط الأيسر، على حساب الطالبات ذوات النمط الأيمن، وقد أوصت الباحثة إلى ضرورة التعرف على نمط السيطرة الدماغية قبل العملية التعليمية وان يعمل المدرس على اختيار الأساليب والطرق التدريسية المناسبة لكل نمط، وإجراء المزيد من الدراسات على نمط السيطرة الدماغية وأثره على مستوى الأداء المهاري لباقي أجهزة رياضة الجمباز، وإجراء المزيد من الدراسات على نمط السيطرة الدماغية وأثره على مستوى الأداء المهاري لباقي الرياضات الأخرى.
The article aimed to identify the dominant brain control patterns among female students enrolled in the gymnastics training course and the difference in the level of skill performance of gymnastics and choreography skills among female students according to the pattern of brain control on a sample of 101 female students registered in the gymnastics training course. The researcher used the descriptive approach for its relevance to the subject and objectives of the study. The researcher used statistical treatments (t-test) for independent groups, percentages, and Cronbach's alpha. The study results concluded that the left pattern of brain control is predominant among students enrolled in the gymnastics training course. There are no significant differences in the level of skill performance among the female students enrolled in the gymnastics training course due to the variable of brain control pattern in both gymnastics skills and choreography skills, and the average difference in gymnastics skills in favor of the students with the right style at the expense of the students with the left style, and the average difference in the choreography skills in favor of the students with the left pattern, at the expense of the students with the right pattern. In the study of identifying the pattern of brain mastery among female students before the educational process, the teacher must choose the appropriate teaching methods for each pattern and conduct more studies on the pattern of brain control and its impact on the level of skill performance for the rest of the gymnastics equipment and conducting more studies on the pattern of brain control and its impact on the level of skill performance in other sports.
Recommended Citation
Khasawneh, Ghada M.
(2023)
"أنماط السيطرة الدماغية السائدة لدى الطالبات المسجلات لمساق تدريب الجمباز والإيقاع والتعبير الحركي في جامعة اليرموك وعلاقته بمستوى الأداء المهاري,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 43:
Iss.
4, Article 11.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol43/iss4/11