Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
سعت المقال التعرف إلى المعوقات التي قد تواجه طلبة جامعة الشرقية في امتلاكهم لمهارات البحث العلمي، وتكون مجتمع الدراسة من طلبة الجامعة (5800) خلال العام الأكاديمي (2021-2022)، أما العينة بلغت (400) طالب، من كليات الجامعة، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي في جمع البيانات، وتم إعداد استبانة هدفت إلى الكشف عن معوقات البحث العلمي التي تعوق الطلبة عن امتلاكهم لمهارات البحث، وبعد جمع البيانات وتحليلها باستخدام SPSS، توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: يرى طلبة الجامعة بدرجة متوسطة أن هناك معوقات تواجههم في مهارات البحث العلمي، وبلغ المتوسط الحسابي لهذه المعوقات (2.88) ومتوسطات محاور المعوقات (الذاتية، والثقافية، والأكاديمية) تراوحت بين (2.92-2.85)، وهي في المستوى المتوسط أيضا، وأوضحت النتائج أيضا وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة أقل من (0.05) في مستوى المعوقات الثقافية التي تواجه طلبة جامعة الشرقية في مهارات البحث العلمي، تعزى لمتغير الكلية، بين كلية الآداب وكل كلية من الكليات الأربع الأخرى ولصالح كلية الآداب والعلوم الإنسانية في كل مرة، حيث إن المتوسط الحسابي لكلية الآداب هو الأقل، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا في محور المعوقات الأكاديمية في التفاعلات الثنائية بين الكلية والسنة الدراسية، أما التفاعلات الثلاثية وبقية التفاعلات الثنائية، ومتغيرات السنة الدراسية، والجنس فلم توجد فروقًا ذات دلالة إحصائية، بين مستوياتها في معوقات البحث العلمي.
The article sought to identify the obstacles that A’Sharqiyah University students may face in their possession of scientific research skills. The study population consisted of (5800) during the academic year (2021-2022), and the sample amounted to (400) students from the university faculties and followed The study was a descriptive approach to data collection, and a questionnaire was prepared aimed at revealing the obstacles to scientific research that hinder students from possessing research skills, and the study reached the results: The arithmetic average of the obstacles was (2.88), and the averages of the obstacles axes (subjective, cultural, and academic) ranged between (2.92-2.85), and they are at the average level as well. The results also indicated that there were statistically significant differences at the level of significance less than (0.05) in the level of cultural obstacles. The students of Al-Sharqiya University in scientific research skills college is attributed between the College of Arts and each of the other four colleges and in favor of the College of Arts and Humanities each time, as the arithmetic average of the College of Arts is the lowest, as the results indicated to There are statistically significant differences in the axis of academic obstacles in the bilateral interactions between the college and the school year.
Recommended Citation
Alwahaibi, Ibrahim Said; AlHinai, May Salman; AlHatmi, Maryam Nasser; and AlHinai, Safiya Ali
(2023)
"مستوى المعوقات التي تواجه طلبة جامعة الشرقية في امتلاك مهارات البحث العلمي بسلطنة عمان,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 43:
Iss.
4, Article 15.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol43/iss4/15
Included in
Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Psychology Commons