Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال تقصي فاعلية إستراتيجية المفاهيم الكرتونية (Concept Cartoons) في تنمية المفاهيم العلمية لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي، وللتحقق من ذلك؛ اعتمد البحث المنهج شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين الضابطة والتجريبية؛ حيث ضمت المجموعة التجريبية (30) تلميذًا وتلميذة، وضمت المجموعة الضابطة أيضًا (30) تلميذًا وتلميذة من المدرسة نفسها. تم إعداد أداة بحثية تمثلت في اختبار تحريري للمفاهيم العلمية، أما مادة الدراسة فتمثلت في دليل إرشادي للمعلمة في كيفية التدريس باستخدام المفاهيم الكرتونية، وتم التحقق من صدق الأداة والمادة بعرضهما على عدد من المحكّمين، ومن ثباتهما باستخدام المعالجات الإحصائية المناسبة بالنسبة للاختبار؛ حيث بلغت قيمة ثباته وفق معامل ألفا كرو نباخ (0.711)، واستخدام تحليل التغاير (ANCOVA) في تحليل البيانات. أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات مجموعتي البحث في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم العلمية لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات الذكور والإناث في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم العلمية، وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتنمية المفاهيم العلمية في مادة العلوم عن طريق الإستراتيجيات الحديثة مثل الإستراتيجية الحالية، كما تم اقتراح إجراء دراسات للكشف عن فاعلية إستراتيجية الكرتونية في تنمية مهارات أخرى في العلوم، وفي مراحل دراسية متنوعة.
The article aimed to investigate the effectiveness of the strategy of cartoon concepts (Concept Cartoons) in the development of scientific concepts among students of the fourth grade, and to verify this; the research adopted the semi-experimental approach based on the design of the control and experimental groups, where the experimental group included (30) male and female students and the control group also had (30) male and female students from the same school. An instrument was a written test of scientific concepts, while the research material was represented in a guide for the teacher on how to teach using cartoon concepts. The instrument and the material were validated by presenting them to a number of arbitrators. Its reliability is with a value of the alpha coefficient of Cronbach (0.711). The results showed a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the two research groups in the post-application of scientific testing concepts in favor of the experimental group. The results indicated no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average male and female scores in the dimensional application of the test of scientific concepts. The study recommended the need to pay attention to the development of scientific concepts through modern strategies such as the current strategy and suggested conducting studies to detect the effectiveness of the cartoon strategy in developing other science skills and in various stages of the investigation.
Recommended Citation
AL Subhi, Buthaina Ali Masaaod and Shahat, Mohamed
(2023)
"فاعلية إستراتيجية المفاهيم الكرتونية في تنمية المفاهيم العلمية لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 43:
Iss.
4, Article 20.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol43/iss4/20