Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال إلى تقصي أثر استخدام تعليم الوسائط التعليمية في تدريس مادة العلوم لطلاب المرحلة الثانويه بولاية الخرطوم. استخدمت الدراسة البحث الوصفي التحليلي بتوزيع استبانة على عينة الدراسة والمتمثلة في مدرسي مادة العلوم للعام الدراسي 2022/2023. اظهرت النتائج أنّ المتوسط الحسابي لأثر استخدام وسائط التعليم على تحصيل الطلبة في المرحلة الثانوية في مادة العلوم في الخرطوم كان مرتفع بدرجة (3.69) مشيرة إلى أن وسائط التعليم يزيد في تحفيز الطلبة ويسهل الوصول إلى الموارد التعلمية المفيدة، وكما له مساهمات قيّمة لا منهجية وتساعد الوسائط التعليمية في تحقيق أهداف التعلم بشكل أكبر ويثري المعرفة لدى المعلمين وكما يعزز رضا الطلبة وسعادتهم ويحسن الأداء الأكاديمي للطلبة في مادة العلوم، وكما اشارت النتائج أيضا أنّ المتوسط الحسابي لتوجهات الطلبة حول استخدام وسائط التعليم للدرجة الكلية (3.65) وهي متوسطة مشيرة أن هناك بعض التحديات التي تواجه الطلبة في استخدام وسائط التعليم. كما أشارت النتائج الى وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين كل من الوسائط التعليمية وتوجهات الطلبة. وتوصي الدراسة بعدة توصيات أهمها: ضرورة تنمية قدرات الطلبة، وتدريبهم على الاستخدام لوسائط التعليم والتعامل المتمركز على الطلبة وإجراء العديد من الدّراسات التجريبية التي تبين مدى فاعلية توظيف الوسائط التعليمية في العملية التعلمية في منطقة السودان.
The article investigated the effect of multimedia in teaching science to secondary school students in Khartoum state. The study used descriptive analytical research by distributing a questionnaire to the study sample, which is science teachers for the academic year 2022/2023. The findings revealed that the impact of multimedia on students’ achievement at the secondary level in science subjects in Khartoum was high, with a score of (3.69), indicating that multimedia increases students’ motivation, facilitates access to useful educational resources, and valuable extracurricular contributions. Multimedia also contributes to achieving the teaching/learning goals more, enriches the knowledge of the teachers, and enhances students’ satisfaction and happiness. Multimedia also improves the academic performance of students in when teaching science. The findings also indicated that there is a statistically significant relationship between multimedia and students' attitudes. The study highlights several recommendations, the most important of which are the necessity of developing students' capabilities, training them in the use of multimedia and teaching cantered on students, and conducting several experimental studies that show the effectiveness of employing multimedia as an active learning strategy in the educational process in Sudan.
Recommended Citation
Yousif, Taghreed Mohamed Osman
(2023)
"استخدام تعليم الوسائط التعليمية في تدريس مادة العلوم لطلاب المرحلة الثانوية بولاية الخرطوم,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 43:
Iss.
4, Article 4.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol43/iss4/4