•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال إلى مقارنة استخدام استراتيجية التعلم التعاوني واستراتيجية حل المشكلات في إتقان بعض المهارات الأساسية في لعبة الريشة الطائرة، واستخدم الباحث المنهج التجريبي لمجموعتين الأولى تجريبية استخدمت استراتيجية التعلم التعاوني وعددها(30) طالباً، والثانية تجريبية استخدمت استراتيجية حل المشكلات وعددها(30) طالباً، والمجموعتان من الطلبة المسجلين في مساق العاب المضرب في كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك للفصل الدراسي الثاني(2021/2022)، ولجمع البيانات قام الباحث بتشكيل لجنة من خبراء لعبة الريشة الطائرة لتقييم أداء المجموعتين وفق معايير محددة بعد الانتهاء من البرنامج التعليمي، الذي استمر لثمانية أسابيع، وبعد تحليل النتائج باستخدام اختبار (t-test) للعينات المستقلة أظهرت النتائج ، ان استراتيجية التعلم التعاوني تعد أفضل من استراتيجية حل المشكلات في تعليم أداء مهارات (الإرسال الخلفي القصير، الارسال الأمامي الطويل، ضربة الإبعاد من فوق الراس، و الضربة الساحقة) في لعبة الريشة الطائرة ، وتوصي الدراسة بضرورة التركيز على استراتيجية التعلم التعاوني في تعليم أداء المهارات الأساسية في لعبة الريشة الطائرة.

The article aimed to compare the use of cooperative education and problem-solving strategies in mastering some basic skills in badminton. The researcher used the experimental approach for two groups: the first experimental group used the cooperative learning strategy, numbering (30) students, and the second experimental group used the problem-solving strategy, numbering (30) students. The two groups of students enrolled in the racquet games course at the Faculty of Physical Education at Yarmouk University for the second semester (2021/2022), and to collect data, the researcher formed a committee of badminton experts to evaluate the performance of the two groups according to specific criteria after the completion of the educational program, that lasted for eight weeks, and after analyzing the results using the (t-test) for independent samples, the results showed that the cooperative learning strategy is better in teaching skills (short back serve, long front serve, distance stroke)than problem-solving strategy. The study recommends the need to focus on the cooperative learning strategy in teaching basic skills in badminton.

Share

COinS