•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال الوقوف على أبرز الدلالات السيميائية للبصريات والمرفقات الفنية التي صاحبت الاحتجاجات الشعبية التي حدثت في العراق نهاية عام 2019، وكيف وظف المحتجون كتاباتهم وفنونهم في تجسيد الحالة الاحتجاجية سيميائياً من خلال الغرافيتي. وقد اعتمد الباحث المنهج النوعي النقدي لمعالجة إشكالية المقال. عالج الباحث أكثر من 20 صورة ورسمة فنية وجدراية رسمها فنانو الاحتجاجات، وقد توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها: إن فناني الاحتجاج وظفوا قدراتهم الفنية في تقديم رسائل واضحة بصورة فنية عالية المستوى عبروا فيها عن أهداف المحتجين، ومطالبهم. كما تبين من نتائج المقال أن بعض سيميائيات الغرافيني كانت مدعمة برسائل لغوية، ووطنية، وأخلاقية، وكلها تشير إلى أحقية المطالب، وسلمية الوسائل، ومشروعية الاحتجاج.

The article aimed to discover the most prominent semiotic indications of optics and technical attachments that accompanied the popular protests that took place in Iraq at the end of 2019 and how the protesters employed their writings and arts to embody the protest situation through graffiti semiotically. The researcher adopted the qualitative and critical approach to address the problem of the article. The researcher treated more than 20 pictures, artistic drawings, and murals drawn by protest artists, and the researcher reached a set of conclusions, the most important of which are: The protest artists employed their artistic abilities to provide clear messages in a high-level artistic way in which they expressed the protesters’ goals and demands. It also became clear from the results of the article that some of Al-Graffini’s semiotics were supported by linguistic, patriotic, and ethical messages, all of which indicate the eligibility of the demands, the peacefulness of the means, and the legitimacy of the protest.

Share

COinS