Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال التعرف إلى واقع المناخ التنظيمي في دوائر الأنشطة الرياضية بالجامعات الأردنية من وجهة نظر المدربين الرياضيين العاملين فيها، والفروق في واقع المناخ التنظيمي تبعا لمتغيرات (الجنس، واللعبة الاساسية التي تدربها، وجهة العمل، وسنوات الخبرة). استخدم الباحثان المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (80) مدرباً ومدربة. تم جمع البيانات باستخدام مقياس المناخ التنظيمي المعد من قبل (Amabaile et al, 1996) المكون من (24) فقرة موزعة على ستة مجالات هي: (الدعم والتشجيع من قبل المدير، الموارد، والتماسك والعمل الجماعي، والانفتاح على الابتكار، والتحدي، والاستقلالية). تم تحليل البيانات باستخدام التكرارات، والنسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين المتعدد (MANOVA)، اختبار شيفيه (Scheffe). أظهرت النتائج بأن واقع المناخ التنظيمي في دوائر الأنشطة الرياضية بالجامعات الأردنية من وجهة نظر المدربين الرياضيين العاملين فيها جاء بدرجة متوسطة على جميع مجالات المناخ التنظيمي، والمقياس ككل. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مجال الاستقلالية تبعا لمتغيرات: الجنس ولصالح المدربين الذكور، وجهة العمل ولصالح الجامعات الحكومية، وسنوات الخبرة لصالح الفئة (من 11 سنة فأكثر). وأوصى الباحثان بضرورة إعادة النظر في عملية التخطيط من قبل إدارات دوائر الأنشطة الرياضية في الجامعات الأردنية لتحسين مناخ العمل لمواكبة التطورات في بيئة المنظمات الرياضية، وتوفير الموارد وورش العمل ودعم المدربين وتحفيزهم لتقديم أفكار وحلول إبداعية للنهوض بمستوى الرياضات الجامعية
The article aimed at investigating the Reality of organizational climate in departments of sports activities in Jordanian Universities from viewpoint of their sport coaches its Employees according to personal variables (gender, the main game that you rain, work destination, and years of experience). The researchers used the descriptive approach. The study sample consisted of (80) male and female. Data was collected through the use of an organizational climate scale which was adopted from (Amabaile et al, 1996) includes (24) items divided into six subscales (Support and encouragement by Director, Resources, Cohesion and teamwork, Openness to innovation, Challenge, Autonomy). To analyze the data, means, standard deviations, percentages, (MANOVA) and Scheffe's test were used. The results indicated that the Reality of organizational climate in departments of sports activities in Jordanian Universities from viewpoint of their sport coaches its Employees was moderate on the fields. There are statistically significant differences on the Autonomy subscale attributed to the gender variable in favor of males, work destination in favor of government university, years of experience in favor of category (from 11 years and over). The researchers recommend reconsidering the planning process by the in departments of sports activities in Jordanian Universities to improve the work climate to keep abreast of developments in the environment of sports organizations, provide resources and workshops, support coaches and motivate them to provide creative ideas and solutions to advance the level of university sports.
Recommended Citation
Telfah, Shafe' suleiman and Al-Tarawneh, Moed Awad
(2024)
"واقع المناخ التنظيمي في دوائر الأنشطة الرياضية بالجامعات الأردنية من وجهة نظر المدربين الرياضيين العاملين فيها,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
1, Article 10.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss1/10