Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هـدف المقال معرفــة أثر استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس مادة التربية الوطنية على تنمية قيم المواطنة لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في مدارس مديرية تربية لواء القويسمة في الأردن. ولتحقيق هذا الهدف، اســتخدمت الدراسة المــنهج شــبه التجريبــي، وتم تحديد مجتمع الدراسة في مدرسة آسيا الثانوية للبنات ومدرسة محمد بن القاسم الثانوية للبنين التابعتين لمديرية تربية لواء القويسمة/ محافظة العاصمة خلال الفصـل الدراسـي الأول من العام الدراسي 2022/2023 ولمجموعة من الطلاب بلغت 280 طالباً وطالبة للمجموعتين التجريبية والضابطة. وكان من أهم نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالـة إحصـائية بـين المجمـوعتين التجريبيـة والضـابطة فـي تنمية قيم المواطنة ولصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتيجة، أوصت الدراسة باقتــراح تصــميم فكــرة اســتخدام أســلوب الــتعلم التعــاوني فــي مجــال العمل التربوي، وإعطاء المعلمين المزيد من التدريب على هذا النوع من أساليب إدارة الصف الدراسـي فـي تطـوير أدائهـم المهني التربوي. ووضع أنشطة تعليمية تطبق عن طريق استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في كتب التربية الوطنية والاجتماعية
The article aimed to find out the effect of using the cooperative learning strategy in teaching national education on the development of citizenship values among eighth grade students in the schools of the Qweismeh District Education Directorate in Jordan. To achieve this goal, the study used semi-experimental approach. The population of was determined in Asia Secondary School for Girls and Muhammad bin Al-Qasim Secondary School for Boys of the Education Directorate of Qweisma District / Capital Governorate. Specifically, in the first semester of the academic year 2022/2023, for a group of 280 students for the experimental and control groups. The study revealed a statistically significant differences between the experimental and control groups in the development of citizenship values, in favor of the experimental group. In light of this result, the study recommended proposing the design of the idea of using the cooperative learning method in the field of educational work, and giving teachers more training on this type of classroom management methods in developing their educational professional performance. Develop educational activities applied by using the cooperative learning strategy in national and social education books
Recommended Citation
Alregeb, Nail Abd Hamed Abd Alrahman
(2024)
"أثر استخدام استراتيجية التّعلم التعاوني في تدريس مادة التربية الوطنية على تنمية قيم المواطنة لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في مدارس مديرية تربية لواء القويسمة,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
1, Article 13.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss1/13