•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال الكشف عن دور المرأة الأردنية في غرس الهوية الثقافية لدى الأطفال، والتعرف إلى دلالة الفروق في مستوى الكشف عن دور المرأة الأردنية في غرس الهوية الثقافية لدى الأطفال يعزى إلى بعض المتغيرات الديموغرافية مثل العمر، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الزواج، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، واستخدام الأسلوب النوعي لملاءمتهما أغراض الدراسة. تكونت عينة الدراسة من النساء الأمهات اللواتي لديهن أطفال في محافظة العاصمة عمان والبالغ عددهن (370) أماً، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن دور المرأة في غرس الهوية الثقافية المتعلق بـ (العادات والتقاليد، والمأكل، والملبس، والتاريخ والدين) متوسط المستوى، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور المرأة في غرس الهوية الثقافية لدى الأطفال في الأردن يعزى إلى المتغيرات الديموغرافية (العمر، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الزواج). وقد أوصت الدراسة بضرورة تضمين وزارة التربية والتعليم الأردنية في منهاجها غرس الهوية الثقافية لدى الأطفال في الأردن، مع تعزيز دور المرأة في غرس الهوية الثقافية لدى الأطفال في الأردن

The article aimed to reveal the role of Jordanian women in instilling cultural identity in children, and to identify the significance of differences in the level of disclosure of the role of Jordanian women in inculcating cultural identity in children, which is attributed to some demographic variables such as age, educational qualification and number of years of marriage. The analytical descriptive method was used, in addition to the qualitative method, for their suitability for the purposes of the study. The sample of the study consisted of (370) mothers with children in the Capital Governorate, Amman. The results of the study showed that the role of women in instilling cultural identity related to (customs and traditions, food, clothing, history and religion) is medium level, the results showed that there were no statistically significant differences in the role of women in instilling cultural identity among children in Jordan due to demographic variables (age, educational qualification, and number of years of marriage). The study recommended that the Jordanian Ministry of Education should include in its curriculum the issue of inculcating the cultural identity of children in Jordan, while strengthening the role of women in inculcating the cultural identity of children in Jordan

Included in

Education Commons

Share

COinS