Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال التعرف الى أثر اضطراب الانتباه في صعوبات التعلم ضمن مدارس مديرية تربية قصبة الكرك، وذلك تبعا لوجهـة نظر المعلمين أنفسهم. تم استخدام المنهج الوصفي والتحليلي من أجل تحقيق أهداف الدراسة والإجابة على أسئلتها. تكون مجتمع الدراسة من المدارس الحكومية في قصبة الكرك والتي يبلغ عددها (118) مدرسة، وتتكون من (2300) معلم، وتم أخذ عينة عشوائية بلغت (330) معلما ومعلمة. ولاختبار فرضيات الدراسة تم استخدام تحليل الانحدار المتعدد. بينت نتائج الدراسة أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لاضطراب الانتباه في صعوبات التعلم (صعوبات القراءة، صعوبات الكتابة، صعوبات الرياضيات) ضمن مدارس مديرية تربية قصبة الكرك. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها ضرورة الاهتمام بالتلاميذ الذين يعانون من اضطراب الانتباه لما له من تأثير سلبي وقوي على صعوبات التعلم وذلك يعمل على ضعف في فهم الطالب وضعف في الذاكرة والتحصيل الدراسي. وضرورة الاهتمام بالكشف المبكر عن حالات اضطراب الانتباه خاصة في المرحلة الابتدائية، وذلك قد يتيح علاجهم بسهولة
The article aimed to identify the effect of attention disorder on learning difficulties within the schools of the Karak Kasbah Education Directorate, according to the teachers' own point of view. The descriptive and analytical approaches were used in order to achieve the objectives of the study and answer its questions. The study population consisted of governmental schools in Karak, which numbered 118, and consisted of 2300 teachers, and a random sample of 330 male and female teachers was taken. Multiple regression analysis was used to test the hypotheses of the study. The results of the study showed that there is a statistically significant effect of attention disorder on learning difficulties (reading difficulties, writing difficulties, mathematics difficulties) within the schools of Karak Qasbah Education Directorate. The study recommended a set of recommendations, including the need to pay attention to students who suffer from attention disorder because of its negative and strong impact on learning difficulties, which work on a weakness in the student's understanding and weakness in memory and academic achievement
Recommended Citation
Alsarairah, Nour Atallah Fares
(2024)
"أثر اضطراب الانتباه في صعوبات التعلم ضمن مدارس مديرية تربية قصبة الكرك,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
1, Article 21.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss1/21