Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال تحليل خطاب مؤسسات اللوبي الفلسطيني في أمريكا المستخدم لهندسة الجمهور الأمريكي من خلال صفحات فيسبوك، والتعرف على الأطر التي وظفها لتأطير موضوعاته وقضاياه، بالاستناد إلى نظرية التأطير الإعلامي. تنتمي هذه الدراسة إلى حقل الدراسات الوصفية التحليلية، باستخدام أداة تحليل المضمون لعينة الدراسة المكونة من 247 منشوراً من منشورات صفحات مؤسسات اللوبي الفلسطيني على منصة فيسبوك خلال النصف الثاني من العام 2021. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها، تركيز خطاب اللوبي على الموضوعات الإنسانية والسياسية والحقوقية القانونية، يليها الموضوعات الثقافية الأكاديمية، كما أن الأطر الإعلامية الأكثر توظيفاً في خطاب اللوبي هي: إطار المسؤولية، وإطار الصراع، وإطار الاهتمامات الإنسانية. وأوضحت النتائج أن اللوبي بنى خطابه بشكل خاص للتأثير على العقل اللاواعي لفئات الجمهور الأمريكي بتقسيماته كافة، فاستخدم الموضوعات والمصطلحات والرموز والوسوم والروابط والإشارات والنصوص والصور والفيديوهات لنقل خطابه. كما اعتمد خطاب اللوبي على الاستمالات العقلية بشكل أساسي، بتوظيف الأساليب الإقناعية المختلفة، كالأدلة المرئية بما تشمله من صور وفيديوهات، ثم الأرقام والإحصائيات، والقوانين والتشريعات
The article aimed to analyze the discourse of the Palestinian lobby in the United States of America to engineer its audience using Facebook pages regarding the frames that are employed to frame its topics and issues based on framing theory. This study used content analysis for the study sample of 247 posts that were published on the main Facebook pages of the Palestinians during the second half of 2021. The study showed that the lobby’s discourse focused on humanitarian, political, and legal issues, followed by academic and cultural ones. While most employed frames were the responsibility, the conflict, and the human concerns frame. The results showed that the Palestinian lobby structured its discourse to influence the subconscious mind of all categories of the American public using topics, terms, and symbols of information, tags, links, signs, text, images, and videos to convey its narrative. The lobby employed various persuasive methods, the most important of which is visual evidence, including images and videos, numbers and statistics, and laws and legislation
Recommended Citation
Abu Fardi, Aseel and Abu Arqoub, Omar
(2024)
"توظيف اللوبي الفلسطيني في أمريكا لمنصة فيسبوك في هندسة الجمهور الأمريكي,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
1, Article 23.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss1/23
Included in
Communication Technology and New Media Commons, International and Intercultural Communication Commons, Mass Communication Commons, Organizational Communication Commons, Public Relations and Advertising Commons, Social Influence and Political Communication Commons, Social Media Commons, Speech and Rhetorical Studies Commons