Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال تحديد التوجه نحو ابعاد التفوق الرياضي لدى الطلبة المشاركين في الفرق الرياضية في جامعة جدارا، واعتمد الباحثون المنهج الوصفي لملاءمته وطبيعة الدراسة حيث شملت عينة الدراسة (103) لاعب من الطلبة المشاركين في الفرق الرياضية المختلفة لجامعة جدارا خلال العام الأكاديمي 2022 – 2023، حيث شكلت العينة ما نسبته (61.6%) من مجتمع الدراسة البالغ (167) لاعبا واستخدم الباحثون مقياس دونالد دل (Donald Dell) لقياس التوجه نحو ابعاد التفوق الرياضي، والذي اعد صورته العربية د. محمد حسن علاوي حيث يتكون من المقياس من (54) عبارة. وأشارت استنتاجات الدراسة الى وجود موافقة بالتوجه نحو ابعاد التفوق الرياضي (التوجه نحو ضبط النفس، التوجه نحو الإحساس بالمسؤولية، التوجه نحو احترام الاخرين) وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في بعدي (التوجه نحو ضبط النفس، والتوجه نحو احترام الاخرين) تعزى لمتغير النوع الاجتماعي. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في بعد التوجه نحو الإحساس بالمسؤولية ولصالح الطلبة الذكور، والى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية نحو ابعاد التفوق الرياضي ككل (التوجه نحو ضبط النفس، التوجه نحو الإحساس بالمسؤولية، التوجه نحو احترام الاخرين) تعزى لمتغير اللعبة الممارسة. واوصت الدراسة بضرورة اجراء أبحاث مشابهة تعتمد على متغيرات نفسية أخرى
The article aimed to determine the dimensions of mathematical excellence among students participating in sports teams in a wall university, and researchers adopted the descriptive curriculum due to its relevance with nature of the study where the sample included (103) A student participating in the various sports teams of Jadara University during the academic year 2022-2023, where the sample constituted a percentage (61.6%) of the study community of 167 players and researchers used Donald Dell’s scale (Donald Dell) to measure the direction towards the dimensions of mathematical excellence, which was prepared by Dr. Mohamed Hassan Allawi, where the scale consists of (54) phrases. The conclusions indicated that there was consent to move towards the dimensions of mathematical excellence (Orientation towards restraint, orientation towards sense of responsibility, orientation towards respect for others). The absence of statistically significant differences in my dimension (orientation towards restraint, orientation towards respect for others) is attributable to the gender variable. The existence of statistically significant differences after the orientation towards a sense of responsibility and for the benefit of male students and the absence of statistically significant differences towards the dimensions of sporting excellence as a whole (the orientation towards restraint, the orientation towards a sense of responsibility, the orientation towards respect for others) is attributable to the change of the practice game. The study recommended the need for similar research based on other psychological variables
Recommended Citation
Abbas, Islam Mohammad; Nuseir, Farah Hassan; and AbuEid, Samer
(2024)
"التوجه نحو ابعاد التفوق الرياضي لدى الطلبة المشاركين في الفرق الرياضية في جامعة جدارا وعلاقته ببعض المتغيرات,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
1, Article 24.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss1/24