Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال التعرف إلى مدى تفعيل التعليم المدمج في تدريس اللغة الإنجليزية وإنعكاسه على التحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في المدارس الحكومية في محافظة مادبا من وجهة نظر المعلمين. واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تكونت عينة الدراسة من (95) معلمًا ومعلمة من معلمي اللغة الإنجليزية في المدارس الحكومية/ بمديرية قصبة مادبا/ محافظة مادبا، وبالطريقة القصدية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس التعليم المدمج، والتحقق من خصائصه السيكومترية قبل تطبيقه. توصلت نتائج الدراسة أن تفعيل التعليم المدمج في تدريس اللغة الإنجليزية وإنعكاسه على التحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي من وجهة نظر المعلمين جاء بمستوى مرتفع، كما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05)) تعزى لأثر الجنس ولصالح الإناث، كما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) تعزى لأثر سنوات الخبرة، ولصالح أقل من (5) سنوات، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بعدة توصيات منها: ضرورة توفير الإمكانيات اللازمة لتفعيل وتطبيق التعليم المدمج في جميع مدارس المملكة الأردنية الهاشمية، وإعداد كوادر بشرية وتجهيز مختبرات الحاسوب بالأدوات والأجهزة المناسبة؛ لكي يتمكنوا من تطبيق هذه الإستراتيجية.
The article aimed to identify the extent of activating blended learning in teaching the English language and its impact on the academic achievement of fifth-grade students in public schools in Madaba Governorate from the point of view of teachers. The study adopted the descriptive analytical approach, where the sample of the study consisted of (95) male and female teachers of English language in public schools / Qasaba Madaba District / Madaba Governorate, and in an intentional way. The results of the study revealed that the activation of blended learning in teaching the English language and its impact on the academic achievement of fifth-grade students from the point of view of the teachers came at a high level. In favour of females, the results showed that there were statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) due to the effect of years of experience and in favour of less than (5) years. In light of the results of the study, the researcher recommended several recommendations, including: In all schools of the Hashemite Kingdom of Jordan, preparing human cadres and equipping computer laboratories with appropriate tools and devices; to be able to implement this strategy.
Recommended Citation
Abu Ghanam, Ola Adel Sharaf
(2024)
"مدى تفعيل التعليم المدمج في تدريس اللغة الإنجليزية وانعكاسه على التحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في محافظة مادبا من وجهة نظر المعلمين,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
1, Article 25.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss1/25