•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال تقييم برامج التدخل المبكر المقدمة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر أولياء أمورهم في مراكز التربية الخاصة في الأردن، كما هدفت الدراسة إلى التعرف ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة احصائية في تقييم برامج التدخل المبكر المقدمة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد تعود إلى نوع المركز (حكومية أو خاص)، وشملت عينة الدراسة (83) ولي أمر من المستفيدين من خدمات التدخل المبكر المقدمة لأطفالهم من ذوي اضطراب طيف التوحد. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد مقياس لتقييم مستوى برامج التدخل المبكر المقدمة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر أولياء أمورهم، في ضوء المعايير العالمية ومعايير المجلس الأعلى لشؤون الأشخاص ذوي الإعاقة. توصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى خدمات برامج التدخل المبكر للاطفال ذوي اضطراب طيف التوحد كانت مرتفعة في جميع أبعاد المقياس من وجهة نظر أولياء أمورهم، كما تبين وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى خدمات التدخل المبكر المقدمة لأطفال اضطراب طيف التوحد الملتحقين بمراكز التربية الخاصة تعزى لاختلاف المركز، وجاءت الفروق لصالح المراكز الخاصة

The article aimed to evaluate early intervention programs offered to children with autism spectrum disorder from the point of view of parents in special education centers in Jordan. The study also aimed to identify if there are statistically significant differences in the evaluation of early intervention programs for children with autism spectrum disorder due to the type of center (governmental or private), and the study sample included (83) parents who benefited from early intervention services provided for their children with autism spectrum disorder. In order to achieve the objectives of the study, the researcher prepared a scale to evaluate the level of early intervention programs for children with autism spectrum disorder from the point of view of parents, in light of international standards and the standards of the Supreme Council for the Affairs of Persons with Disabilities. The results indicated that the level of services of early intervention programs for children with autism spectrum disorder was of a high in all dimensions of the scale from the point of view of parents and the differences were in favor of the private centers.

Included in

Education Commons

Share

COinS