Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال معرفة درجة إلمام معلمات المرحلة الإبتدائية في محافظة مأدبا بالمفاهيم المتعلقة بالرقمنة وإنترنت الأشياء، وقد تم استخدام الإستبانة من مجالين المجال الأول (المفاهيم المتعلقة بالرقمنة) والمجال الثاني (المفاهيم المتعلقة بإنترنت الأشياء) كأداة للدراسة، ومجتمع الدراسة من معلمات المرحلة الإبتدائية في محافظة مأدبا، وبلغ عدد العينة (207) معلمة، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة إلمام معلمات المرحلة الإبتدائية في محافظة مأدبا بالمفاهيم المتعلقة بالرقمنة وإنترنت الأشياء قد جاءت بدرجة منخفضة على المجالين، وقد أظهرت النتائج كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة إلمام معلمات المرحلة الإبتدائية في محافظة مأدبا بالمفاهيم المتعلقة بالرقمنة وإنترنت الأشياء تبعا لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة ونوع المدرسة، وقد أوصت الدراسة إلى ضرورة إعادة النظر الدورات المقدمة في التكنولوجيا، وتوفير الدعم المالي والبيئة التكنولوجيا المساندة في العملية التعليمية.
The article aimed to know the degree of familiarity of primary school teachers in Madaba Governorate with concepts related to digitization and the Internet of Things. The questionnaire was used in two areas, the first area (concepts related to digitization) and the second area (concepts related to the Internet of Things) as a tool for the study, and the study population consisted of primary school teachers in Madaba Governorate. The sample number was (207) female teachers, and the results of the study showed that the degree of familiarity of primary school teachers in Madaba Governorate with concepts related to digitization and the Internet of Things was low in both fields. The results also showed that there were no statistically significant differences in the degree of familiarity of primary school teachers. In Madaba Governorate, concepts related to digitization and the Internet of Things, depending on the variable of academic qualification, years of experience, and type of school. The study recommended the need to reconsider the courses offered in technology, and provide financial support and a supportive technology environment in the educational process
Recommended Citation
Alhour, Hanan Ahmad Mohammad
(2024)
"درجة إلمام معلمات المرحلة الإبتدائية في محافظة مأدبا بالمفاهيم المتعلقة بالرقمنة وإنترنت الأشياء,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
2, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss2/1