Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي
Abstract
هدف المقال التعرف على ضمانات المتهم في مرحلة التحقيق الأولي وفق التشريع الأردني، وبينت المقصود بالمتهم وشروطه والفرق بين المتهم والمشتبه به والظنين، ومفهوم التحقيق الأولي وأهميته واختلافه عن التحقيق الابتدائي، وماهي مهام واختصاصات الضابطة العدلية وفق التشريع الأردني، وتوضيح ضمانات المتهم في مرحلة التحقيق الأولي وفق التشريع الأردني. وخلصت الدراسة إلى نتائج عدة منها أنه يجوز لأفراد الأمن العام القيام بالطرق المشروعة بأي عمل من شأنه جمع المعلومات والإيضاحات وجمع الأدلة المثبتة لوقوع الجريمة ونسبتها إلى فاعلها، وأن ضمانات المتهم وسائل منحها القانون كحماية للمشتكى عليه من أي اعتداء أو ضرر يهدده، سواء في جسده أو حياته الخاصة أو حريته بالتنقل. وأوصت الدراسة بتعزيز الثقافة القانونية للضابطة العدلية وضرورة حوسبة إجراءات الضابطة العدلية خلال مرحلة التحقيق الأولي لتفادي الخطأ غير المقصود وتحقيق العدالة
The article aimed to identify the guarantees of the accused in the preliminary investigation stage in accordance with Jordanian legislation. The preliminary investigation is in accordance with Jordanian legislation, and the study concluded with results, including that public security personnel may carry out, by legitimate means, any work that would collect information and clarifications and collect evidence proving the occurrence of the crime and attributing it to the perpetrator, and that the guarantees of the accused are means granted by law as a protection for the defendant from any assault or harm that threatens him. , Whether in his body, his private life, or his freedom of movement, the study recommended strengthening the legal culture of the judicial police and the need to computerize the procedures of the judicial police during the initial investigation stage to avoid unintentional mistakes and achieve justice
Recommended Citation
AL Qutishat, Qusai Mahmoud Seliman
(2024)
"ضمانات المتهم في مرحلة التحقيق الأولي وفق التشريع الأردني,"
Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي: Vol. 44:
Iss.
2, Article 14.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jaaru_rhe/vol44/iss2/14