•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال معرفة درجة امتلاك الطلبة المعلمين بتخصص العلوم في جامعة السلطان قابوس بسلطنة عُمان لمهارات التفكير المستقبلي وعلاقتها بمستوى معرفتهم بالنمذجة العلمية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي؛ إذ تكونت عينة الدراسة من (100) طالبٍ وطالبةٍ (45 ذكرًا، و55 أنثى) تخصص العلوم بكلية التربية في جامعة السلطان قابوس، واختيرت بطريقة العينة المتيسرة. ولتحقيق أهداف الدراسة أُعدت أداتان، هما: مقياس لمهارات التفكير المستقبلي لديهم، تكون من (36) عبارة موزعة على ستة محاور، واستبانة مختلطة (مغلق – مفتوح)؛ للكشف عن مستوى معرفتهم بالنمذجة العلمية، وتضمن على 12 سؤالًا. أظهرت النتائج أن درجة امتلاك مهارات التفكير المستقبلي لدى الطلبة المعلمين بتخصص العلوم في جامعة السلطان قابوس جاءت كبيرة؛ إذ بلغ المتوسط الحسابي (3.49)، وكشفت -أيضًا- أن مستوى معرفتهم بالنمذجة العلمية مقارنة بالمتوسط الفرضي المحدد (2.00) جاء مرتفعًا، وإلى عدم وجود علاقة ارتباطية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين درجة امتلاكهم لمهارات التفكير المستقبلي ومستوى معرفتهم بالنمذجة العلمية

The article aimed to know the degree to which student teachers majoring in science at Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman possess future thinking skills and their relationship to their level of knowledge of scientific modeling. The study used the descriptive approach. The study sample consisted of (100) male and female students (45 males, 55 females) majoring in science at the College of Education at Sultan Qaboos University, and was selected using the available sample method. To achieve the objectives of the study, two tools were prepared: a measure of their future thinking skills, consisting of (36) statements distributed over six axes, and a mixed questionnaire (closed - open); To reveal their level of knowledge in scientific modeling, it includes 12 questions. The results showed that the degree of possession of future thinking skills among student teachers majoring in science at Sultan Qaboos University was significant. The arithmetic mean was (3.49), and it also revealed that their level of knowledge of scientific modeling compared to the specified hypothetical mean (2.00) was high, and that there was no correlation at the level of (α ≤ 0.05) between the degree of their possession of future thinking skills and their level of knowledge of scientific modeling.

Share

COinS