•  
  •  
 

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education   (مجلة اتحاد الجامعات العربية (للبحوث في التعليم العالي

Abstract

هدف المقال التعرف على درجة وعي المعلمين بالأمن السيبراني من خلال بيان مدى إدراك المعلمين لمفاهيم الأمن السيبراني من وجهة نظرهم، وتوضيح دور الإدارة المدرسية في نشر ثقافة الأمن السيبراني لدى الطلبة من وجهة نظر المعلمين، وبيان معوقات نشر ثقافة الأمن السيبراني في المدارس الأردنية من وجهة نظر المعلمين، والتحقق من وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) لدرجة وعي المعلمين بالأمن السيبراني تعزى للمتغيرات الديمغرافية لعينة الدراسة. ولتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وتم توزيع استبانة الدراسة التي احتوت على 28 فقرة على (809) معلماً ومعلمة تمّ اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية من مدارس مديرية تربية لواء القويسمة خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2021/2022. وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة إدراك المعلمين بالأمن السيبراني مرتفعة، وأن دور الإدارة المدرسية في نشر ثقافة الأمن السيبراني لدى الطلبة من وجهة نظر العينة جاءت متوسطة، وأن هناك العديد من معوقات نشر ثقافة الأمن السيبراني في المدارس الأردنية من وجهة نظر عينة الدراسة؛ كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (a≤0.05) في درجة وعي المعلمين بالأمن السيبراني تعزى لمتغير الجنس، أو متغير التخصص الأكاديمي، أو متغير عدد سنوات الخبرة. وفي ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج، تمت التوصية بصياغة الخطط على مستوى المدارس بشكل عام للتوعية بالأمن السيبراني؛ واستمرار التحذير من المخاطر والتهديدات السيبرانية بما يشمل الطلبة والمعلمين، وعقد دورات تدريبية لجميع المعلمين والطلبة لزيادة الوعي بالأمن السيبراني، والإجراءات التي يُمكن للمعلمين اتباعها في حال وقوعهم ضحية للمخاطر والانتهاكات السيبرانية.

The article aimed to identify the degree of teachers' awareness of cybersecurity by demonstrating the extent to which teachers are aware of cybersecurity concepts from their point of view, clarifying the role of the school administration in spreading the culture of cybersecurity among students from the point of view of teachers, clarify the obstacles to spreading the culture of cybersecurity in Jordanian schools from the point of view of teachers, and verifying the existence of statistically significant differences at the level of significance (a≤0.05) in the degree of awareness of teachers about cybersecurity due to the demographic variables of the study sample. A descriptive analytical approach was used to achieve these goals. The study questionnaire, which contained 28 items, was distributed to (809) male and female teachers who were selected in a stratified random manner from the schools of the Qweismeh District Education Directorate during the first semester of the academic year 2021/2022. The study revealed that the degree of teachers' awareness of cybersecurity was high, the role of the school administration in spreading the culture of cybersecurity among students from the point of view of the sample was medium, and that there are many obstacles to spreading the culture of cybersecurity in Jordanian schools from the point of view of the study sample. The study also revealed no statistically significant differences at the significance level (a≤0.05) in the degree of teachers' cybersecurity awareness due to the gender variable, the academic specialization variable, or the number of years of experience variable. In light of the results reached, it was recommended that plans be formulated at the school level in general to raise awareness of cybersecurity, continue to warn of cyber risks and threats, including students and teachers, and hold training courses for all teachers and students to raise awareness of cybersecurity and the procedures that teachers can follow in the event that they fall victim to cyber risks and violations.

Included in

Education Commons

Share

COinS